Begroot 2021 | Begroot 2022 | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | JV 2020 | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | |||||||||||
Stand per | Toe- | Ont- | 31-12-2021 / | Toe- | Ont- | 31-12-2022 / | Toe- | Ont- | 31-12-2023 / | Toe- | Ont- | 31-12-2024 / | Toe- | Ont- | 31-12-2025 / | ||
01-01-2021 | voeging | trekking | 01-01-2022 | voeging | trekking | 01-01-2023 | voeging | trekking | 01-01-2024 | voeging | trekking | 01-01-2025 | voeging | trekking | 01-01-2026 | ||
Bedragen € 1.000 | |||||||||||||||||
Algemene Reserve (AR) | 44.066 | 22.650 | 14.222 | 52.495 | 14.419 | 22.239 | 44.675 | 14.039 | 16.324 | 42.390 | 18.506 | 14.642 | 46.254 | 17.724 | 15.739 | 48.239 | |
Bestemmingsreserves (BR's) | 135.742 | 32.941 | 59.720 | 108.964 | 42.336 | 30.541 | 120.759 | 28.928 | 19.999 | 129.689 | 23.755 | 19.585 | 133.859 | 38.123 | 34.560 | 137.421 | |
Totaal Reserves | 179.809 | 55.592 | 73.942 | 161.459 | 56.755 | 52.781 | 165.434 | 42.967 | 36.322 | 172.079 | 42.260 | 34.227 | 180.112 | 55.847 | 50.299 | 185.660 | |
Totaal Voorzieningen | 11.000 | 300 | 300 | 11.000 | 300 | 300 | 11.000 | 300 | 300 | 11.000 | 300 | 300 | 11.000 | 300 | 300 | 11.000 |
Verloop Bestemmingsreserves | Begroot 2021 | Begroot 2022 | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | JV 2020 | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | Stand per | |||||||||||
Stand per | Toe- | Ont- | 31-12-2021 / | Toe- | Ont- | 31-12-2022 / | Toe- | Ont- | 31-12-2023 / | Toe- | Ont- | 31-12-2024 / | Toe- | Ont- | 31-12-2025 / | ||
01-01-2021 | voeging | trekking | 01-01-2022 | voeging | trekking | 01-01-2023 | voeging | trekking | 01-01-2024 | voeging | trekking | 01-01-2025 | voeging | trekking | 01-01-2026 | ||
Bedragen € 1.000 | |||||||||||||||||
Bedrijfsvoering | 4.113 | 1.316 | 4.238 | 1.191 | 1.722 | 1.597 | 1.743 | 1.580 | 936 | 2.387 | 406 | 0 | 2.793 | 406 | 0 | 3.200 | |
Beeldbepalende culturele manifestaties | 368 | 0 | 368 | 0 | |||||||||||||
Beeldende en Monumentale Kunst | 95 | 0 | 95 | 0 | |||||||||||||
Bereikbaarheid | 4.364 | 6.929 | 6.809 | 4.484 | 6.848 | 6.696 | 4.636 | 6.778 | 5.990 | 5.424 | 6.775 | 6.082 | 6.117 | 6.747 | 6.105 | 6.759 | |
Beschermd en Weerbaar | 2.163 | 0 | 0 | 2.163 | 0 | 0 | 2.163 | 0 | 0 | 2.163 | 0 | 0 | 2.163 | 0 | 0 | 2.163 | |
Buitengewoon Beter | 1.781 | 0 | 501 | 1.280 | 0 | 900 | 380 | 0 | 380 | 0 | |||||||
Burgerinitiatieven sociaal Domein | 365 | 400 | 0 | 765 | 0 | 175 | 590 | 0 | 175 | 415 | 0 | 175 | 240 | 0 | 0 | 240 | |
Burgerparticipatie | 0 | 330 | 90 | 240 | 0 | 240 | 0 | ||||||||||
Cultureel Vastgoed | 12.198 | 232 | 5.244 | 7.187 | 231 | 261 | 7.156 | 265 | 257 | 7.165 | 299 | 252 | 7.212 | 355 | 248 | 7.319 | |
Duurzaam Arnhem | 9.737 | 0 | 3.040 | 6.697 | 0 | 3.100 | 3.597 | 0 | 0 | 3.597 | 0 | 0 | 3.597 | 0 | 0 | 3.597 | |
Duurzaamheidsleningen | 363 | 55 | 13 | 405 | 0 | 16 | 389 | 0 | 15 | 374 | 0 | 15 | 359 | 0 | 14 | 345 | |
Evenementen | 408 | 210 | 150 | 468 | 170 | 400 | 238 | 50 | 0 | 288 | 50 | 200 | 138 | 50 | 0 | 188 | |
Fractie-ondersteuning | 233 | 0 | 0 | 233 | 0 | 0 | 233 | 0 | 0 | 233 | 0 | 0 | 233 | 0 | 0 | 233 | |
Frictiekosten en organisatieontwikkeling | 21 | 406 | 0 | 427 | |||||||||||||
Groenfonds | 710 | 0 | 252 | 458 | 0 | 280 | 178 | 0 | 178 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Grondexploitatie | 14.747 | 2.755 | 2.516 | 14.986 | 170 | 18 | 15.137 | 950 | 0 | 16.087 | 524 | 0 | 16.612 | 15.433 | 15.204 | 16.841 | |
Groot onderhoud en vervanging Openbare Ruimte | 4.866 | 277 | 1.804 | 3.339 | 504 | 1.499 | 2.344 | 508 | 1.298 | 1.554 | 509 | 1.182 | 881 | 605 | 1.242 | 244 | |
Herstructurering OGGz | 456 | 0 | 456 | 0 | |||||||||||||
ICT | 69 | 0 | 55 | 14 | 0 | 15 | 0 | ||||||||||
Inburgering, Integratie en asiel | 1.169 | 0 | 0 | 1.169 | 0 | 0 | 1.169 | 0 | 0 | 1.169 | 0 | 0 | 1.169 | 0 | 0 | 1.169 | |
Jongerenperspectieffonds Arnhem | 1.246 | 0 | 1.246 | 0 | |||||||||||||
Kapitaallasten | 1.679 | 100 | 208 | 1.571 | 3.450 | 208 | 4.813 | 0 | 208 | 4.605 | 0 | 208 | 4.397 | 0 | 208 | 4.189 | |
Klimaat en energie | 1.281 | 0 | 151 | 1.130 | 0 | 99 | 1.032 | 0 | 25 | 1.007 | 0 | 0 | 1.007 | 0 | 0 | 1.007 | |
Maatschappelijke opvang | 179 | 0 | 179 | 0 | |||||||||||||
Omgevingslawaai | 412 | 0 | 0 | 412 | 0 | 62 | 349 | 0 | 207 | 142 | 0 | 0 | 142 | 0 | 0 | 142 | |
Onderwijs | 24.102 | 8.179 | 6.875 | 25.405 | 8.768 | 7.674 | 26.499 | 8.008 | 7.814 | 26.693 | 6.901 | 8.237 | 25.357 | 6.988 | 9.093 | 23.252 | |
Onderzoek Rekenkamer | 271 | 0 | 0 | 271 | 0 | 0 | 271 | 0 | 0 | 271 | 0 | 0 | 271 | 0 | 0 | 271 | |
Participatie | 380 | 0 | 341 | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 | 39 | |
Raad | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | |
Revolverend fonds (duurzaam) | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | 0 | 0 | 680 | |
Risicobeheer Arnhem Centraal | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | 0 | 0 | 3.469 | |
Sociaal Economisch Fonds | 455 | 0 | 0 | 455 | 0 | 0 | 455 | 0 | 0 | 455 | 0 | 0 | 455 | 0 | 0 | 455 | |
Solvabiliteit | 10.573 | 5.527 | 0 | 16.100 | 4.347 | 0 | 20.446 | 6.110 | 0 | 26.556 | 3.693 | 0 | 30.250 | 2.941 | 0 | 33.191 | |
Startersleningen | 1.527 | 0 | 29 | 1.498 | 0 | 31 | 1.467 | 0 | 0 | 1.467 | 0 | 13 | 1.454 | 0 | 13 | 1.441 | |
Strategische posities | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 | |
Taakmutaties Gemeentefonds-Overloop | 16.768 | 0 | 16.768 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toezicht peuterspeelzalen en gastouderopvang | 100 | 0 | 100 | 0 | |||||||||||||
Transformatie Zorg | 388 | 428 | 475 | 341 | 328 | 229 | 440 | 82 | 200 | 322 | 0 | 0 | 322 | 0 | 0 | 322 | |
Noodfonds | 799 | 0 | 799 | 0 | |||||||||||||
Vastgoed | 2.126 | 3.553 | 4.795 | 884 | 3.553 | 2.615 | 1.822 | 3.553 | 2.191 | 3.184 | 3.553 | 2.679 | 4.058 | 3.553 | 2.390 | 5.221 | |
Volkshuisvesting | 1.154 | 43 | 885 | 312 | 43 | 188 | 167 | 43 | 43 | 167 | 43 | 43 | 167 | 43 | 43 | 167 | |
Voorstudies | 262 | 0 | 0 | 262 | 0 | 0 | 262 | 0 | 0 | 262 | 0 | 0 | 262 | 0 | 0 | 262 | |
Werk-Investeringsfonds | 1.912 | 0 | 0 | 1.912 | 0 | 912 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 | |
Wijkfondsen | 359 | 0 | 0 | 359 | 0 | 0 | 359 | 0 | 0 | 359 | 0 | 0 | 359 | 0 | 0 | 359 | |
WMO en Jeugdzorg | 1.481 | 200 | 1.238 | 443 | 5.602 | 325 | 5.720 | 0 | 81 | 5.639 | 0 | 498 | 5.141 | 0 | 0 | 5.141 | |
Jeugdfonds | 0 | 6.600 | 0 | 6.600 | 1.000 | 0 | 7.600 | 1.000 | 0 | 8.600 | 1.000 | 0 | 9.600 | ||||
Zuidelijke Binnenstad | 4.405 | 2.000 | 0 | 6.405 | 0 | 3.000 | 3.405 | 0 | 0 | 3.405 | 0 | 0 | 3.405 | 0 | 0 | 3.405 | |
Totaal | 135.742 | 32.941 | 59.720 | 108.964 | 42.336 | 30.541 | 120.759 | 28.928 | 19.999 | 129.689 | 23.755 | 19.585 | 133.859 | 38.123 | 34.560 | 137.421 |
Doelstelling per bestemmingsreserve. | ||
---|---|---|
Naam | BR Onderzoek Rekenkamer ( S00 ) | |
Doel | In het jaarbudget van de Rekenkamer is ruimte voor het uitvoeren van ongeveer twee grote onderzoeken per jaar. Echter, de Rekenkamer is de afgelopen jaren, mede door een actieve gemeenteraad, op ad-hoc basis verzocht aanvullende onderzoeken uit te voeren. Het karakter van dit soort onderzoeken in combinatie met de gewenste korte doorlooptijd noodzaken inhuur van externen. Toevoeging van onderbestedingen op het reguliere onderzoeksbudget en eventueel positief saldo op het product Rekenkamer geven Raad en Rekenkamer iets meer ruimte om snel en adequaat onderzoeken op te pakken. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Raad ( S00 ) | |
Doel | Ervaringen in den lande wijzen uit dat de kosten voor het uitvoeren van een raadsonderzoek / enquête een veelvoud bedragen van het budget dat de Griffie jaarlijks hiervoor te besteden heeft van € 15.000. Zodoende wordt dit budget, voor zover het niet wordt aangewend, jaarlijks toegevoegd aan de bestemmingsreserve totdat het plafond (ingesteld op € 75.000) hiervoor is bereikt. Als er zich dan in enig jaar een raadsonderzoek wordt uitgevoerd, dan kan deze reserve hiervoor aangewend worden. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Taakmutaties gemeentefonds-overloop ( S00 ) | |
Doel | Conform de spelregels gemeentefonds wordt bij elke toevoeging van nieuwe middelen (taakmutaties, decentralisatie- en integratie-uitkeringen) aan de raad voorgelegd of deze middelen ingezet mogen worden voor een onderliggend beleidsdoel of dat de middelen deel uitmaken van de algemene middelen in het gemeentefonds. In deze bestemmingsreserve worden nieuwe toegevoegde middelen aan het Gemeentefonds gereserveerd die gedurende het jaar niet aan de raad voorgelegd kunnen worden. Vooral van de nieuwe toevoegingen die bekend gemaakt zijn in de septembercirculaire en in de november/decembercirculaire is het niet altijd mogelijk om voor het einde van het jaar een raadsvoorstel met begrotingswijziging aan de raad voor te leggen. In het daarop volgende jaar doen de betreffende beleidsvelden een beroep op deze middelen via een raadsvoorstel en een begrotingswijziging, waarbij voorgesteld wordt de middelen aan de bestemmingsreserve Taakmutaties gemeentefonds te onttrekken. Middelen die na een jaar nog niet via een raadsvoorstel geclaimd zijn voor uitvoering van een bepaald beleid, vallen vrij ten gunste van de Algemene Reserve. (Raadsbesluit 8 februari 2010). | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Bedrijfsvoering ( S00 ) | |
Doel | In de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering kunnen voor- en nadelen op de totale bedrijfsvoering worden verwerkt. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan resultaten op de formatie en bezetting, de inhuur en frictiekosten voor afbouw formatie. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Solvabiliteit ( S00 ) | |
Doel | In de bestemmingsreserve wordt een buffer opgebouwd voor een robuustere financiële positie. Naast de algemene reserve die direct meetelt in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit, vormt de BR Solvabiliteit een belangrijke bijdrage in de vergroting van het eigen vermogen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Fractie-ondersteuning ( S00 ) | |
Doel | Deze bestemmingsreserve wordt gebruikt ter dekking van de extra kosten die worden veroorzaakt door de afsplitsing van een fractie. Deze extra kosten worden voor 50% betaald uit de bestemmingsreserve en voor 50% uit een korting op de ondersteuning van de af te splitsen fractie en de oorspronkelijke fractie. Hierbij wordt voorkomen dat bij afsplitsingen de financiële gevolgen volledig bij de fracties worden neergelegd. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Kapitaallasten ( S00 ) | |
Doel | Deze bestemmingsreserve dient ter dekking van diverse kapitaallasten. Het bedrag van de dotatie is gelijk aan het bedrag van de investering. Het bedrag van de onttrekkingen is gelijk aan het bedrag van de afschrijvingen. Om ook de rentelasten te kunnen dekken wordt de reserve aangemerkt als een rentedragende reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Buitengewoon Beter ( S02 ) | |
Doel | De middelen uit deze bestemmingsreserve waren bedoeld ter financiering van de incidentele component van het Buiten Gewoon Beter Programma (€ 19,4 miljoen) voor de periode 2009-2016. Tevens is de bestemmingsreserve ontstaan om tempoverschillen in de uitvoering op te kunnen vangen. Het programma bestaat uit een scala aan meerjarige projecten. Bij een jaarovergang bleven op deze wijze de middelen beschikbaar voor het programma Buitengewoon Beter. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Bereikbaarheid ( S02 ) | |
Doel | Deze bestemmingsreserve heeft als doel het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad en het ontwikkelen van parkeervoorzieningen. Het exploitatiesaldo van parkeren wordt met deze reserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Groot onderhoud en vervanging openbare ruimte ( S02 ) | |
Doel | Deze egalisatiereserve dient om schommelingen op te vangen bij de besteding van exploitatiebudgetten voor groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte. Hierbij worden geen schotten gehanteerd tussen de verschillende onderwerpen (Riolering, Buitengewoon Beter, Wegen, Groen, Spelen, Bomen, Verkeersregelinstallaties, Civieltechnische Kunstwerken, Openbare Verlichting, Water). Hierdoor ontstaat flexibiliteit en kan beter worden geanticipeerd op de onderhoudsbehoefte in de stad. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Evenementen ( S03 ) | |
Doel | In de begroting is een budget van € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor bijdragen in evenementen. De uitgaven worden gebruikt voor evenementen waarvan een groot deel al vastligt. Het overige deel is voor bijdragen welke op ad-hoc basis beschikbaar worden gesteld. Verschillen tussen werkelijkheid en budget worden met deze reserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Sociaal Economisch Fonds ( S03 ) | |
Doel | Deze reserve is bestemd voor uitgaven in het kader van het faciliteren van economische stimuleringsprojecten. Verschillen tussen het jaarlijkse budget en werkelijke kosten worden met de reserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Onderwijs ( S04 ) | |
Doel | Deze reserve heeft een dekkingsfunctie voor nieuwbouw- en renovatieprojecten in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Alle in de begroting vrijvallende middelen voor onderwijshuisvesting (door afnemende kapitaallasten en daling van andere onderwijshuisvestingslasten) worden aan deze reserve toegevoegd. Hierdoor blijven alle middelen die in de begroting zijn geraamd voor kapitaallasten onderwijs en voor overige onderwijshuisvestingsbudgetten beschikbaar voor onderwijshuisvesting. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Cultureel Vastgoed ( S05 ) | |
Doel | De bestemmingsreserve Cultureel Vastgoed (voorheen BR Cultuur in Rijnboog) dient ter dekking van kapitaallasten en andere eigenaarslasten van cultureel vastgoed in Arnhem. Eénmalige bijdragen, opbrengsten vertreklocaties en onderbesteding en vrijval van kapitaallasten worden gedoteerd aan deze bestemmingsreserve. Met ingang van de begroting 2021 heeft deze bestemmingsreserve nog uitsluitend betrekking op de vernieuwing van het Stadstheater Arnhem. De baten en lasten van de recente ver- c.q. nieuwbouw van Rozet, Musis, Focus Filmtheater en Museum Arnhem worden vanaf 2021 niet meer met deze bestemmingsreserve verrekend. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Participatie ( S06 ) | |
Doel | De bestemmingreserve is gevormd om diverse kosten op te kunnen vangen die samenhangen met de uitvoering van de participatiewet en het bereiken van de doelstellingen. Het re-integratiebudget staat onder druk. De door het Rijk verstrekte budgetten voor re-integratie zijn in aanloop naar invoering van de nieuwe wetgeving in 2015 sterk teruggelopen. Daarbij is tevens gekozen geen directe koppeling te maken tussen de financiering vanuit het Rijk en de Arnhemse begroting voor re-integratie (extra middelen worden niet automatisch toegevoegd aan het beleidsveld). De huidige re-integratiemiddelen zijn volledig nodig voor inzet op de doelgroep om de huidige ambitie in de begroting op het gebied van werk te realiseren. Er is geen geld in de begroting voor doorontwikkeling beleid, onderzoeken of extra inspanningen binnen het programma participatie en armoedebestrijding. De reserve dient om incidentele kosten voor bijvoorbeeld doorontwikkeling op beleid of kosten voor onderzoek uit te betalen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Werk-Investeringsfonds ( S06 ) | |
Doel | Het werkinvesteringsfonds is ingericht om mensen naar werk toe te begeleiden. Om een goede match te maken zorgt de gemeente voor goede contacten met werkgevers en gaat mensen met een bijstandsuitkering intensiever begeleiden. Maatwerk is daarbij het uitgangspunt. De gemeente wil de landelijke trend qua uitstroom gaan volgen en daarnaast gedurende een periode van 4 jaar (2019-2022) nog 500 Arnhemmers extra aan het werk helpen. In dit Werk-Investeringsfonds is bij aanvang (2018) € 2,5 miljoen gestort. De resultaten van deze investering worden jaarlijks geëvalueerd. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Transformatie Zorg ( S07 ) | |
Doel | De bestemmingsreserve heeft als doel om nieuwe voorzieningen te financieren die voorkomen dat inwoners een beroep moeten doen op specialistische maatwerkvoorzieningen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Burgerinitiatieven Sociaal Domein ( S07 ) | |
Doel | Het stimuleren en organiseren van activiteiten om de betrokkenheid en invloed van inwoners en/of organisaties op hun wijk/buurt in Arnhem te vergroten. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Wmo en Jeugdzorg ( S07 ) | |
Doel | De inkomsten en uitgaven op het beleidsveld Zorg zijn nog niet in evenwicht. Dit komt omdat gemeenten nog actief zijn met het ontwikkelen en uitvoeren van de transformatie van de zorg, nog in afwachting zijn van de hervormingsagenda Jeugd en de doorontwikkeling beschermd wonen en maatschappelijke opvang nog afwachten. Naast de dotatie vanuit de extra middelen jeugdzorg (2021 - 2025) worden de voordelen van het beleidsveld Zorg tijdelijk toegevoegd aan deze reserve, zodat extra maatregelen en (mogelijke) tekorten op het beleidsveld Zorg verrekend kunnen worden met deze reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Beschermd en Weerbaar ( S08 ) | |
Doel | Arnhem ontvangt als centrumgemeente voor de regio's Arnhem en Achterhoek (tezamen 19 regiogemeenten) via de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang van het Rijk jaarlijks middelen ten behoeve van de bestrijding van huiselijk geweld en seksueel geweld, de uitvoering van de vrouwenopvang, en voor de uitvoering van de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Het betreft hier wettelijke taken die zijn vastgelegd in het Rijksprogramma Geweld in afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Geweld hoort nergens thuis (GHNT). De bestemmingsreserve dient om deze (regionale) middelen beschikbaar te houden voor de doelen en activiteiten die daarvoor zijn vastgelegd in de Regiovisie Samen Veilig 2019 - 2022 (aanpak Huiselijk Geweld en Kindermishandeling in de regio Arnhem en Achterhoek). Voor- en nadelige jaarrekeningresultaten op het regionale budget worden verrekend met de bestemmingsreserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Inburgering, integratie en asiel ( S08 ) | |
Doel | Deze reserve is primair bestemd voor de voorbereidende taken op de nieuwe wet Inburgering die in 2022 ingaat en voor de doelen in het actieplan nieuwkomers. Met de nieuwe wet komen structurele middelen over en de reserve zal beschikbaar blijven tot één jaar na de invoering van de wet. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Risicobeheer Arnhem Centraal ( S11 ) | |
Doel | Deze bestemmingsreserve heeft een dekkingsfunctie voor kosten en andere onverwachte ontwikkeling binnen het project Arnhem Centraal. Daar onder vallen de transferhal, het ondergronds afval transport systeem en de grondexploitatie. Als alle projectonderdelen zijn afgerond kan deze bestemmingsreserve worden opgeheven. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Strategische Posities ( S11 ) | |
Doel | Deze reserve dient ter dekking van mogelijke exploitatietekorten op het beheren en onderhouden van strategisch vastgoed (vooruitlopend op beslissingen om te gaan ontwikkelen) en tevens voor het opvangen van waardeverminderingen van het strategisch vastgoed door hertaxatie of bij eventuele verkoop. Deze reserve wordt meegerekend in het weerstandsvermogen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Vastgoed ( S11 ) | |
Doel | Deze egalisatiereserve dient om de kosten van onderhoud van het gemeentelijke vastgoed te egaliseren en om daarmee schommelingen in de jaarlijkse begroting tegen te gaan. De hoogte van deze reserve is gebaseerd op het 40-jarige Meerjarige OnderhoudsPlan (MJOP). | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Grondexploitatie ( S11 ) | |
Doel | Deze reserve heeft tot doel risico's in de grondexploitatie op te vangen. De gewenste en tevens maximale omvang wordt bepaald op basis van het benodigde weerstandsvermogen van het grondbedrijf. Het jaarresultaat van het grondbedrijf wordt aan deze reserve toegevoegd (totdat de maximale omvang is bereikt), dan wel onttrokken. Deze reserve wordt meegerekend in het weerstandsvermogen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Voorstudies ( S11 ) | |
Doel | Deze reserve is bedoeld om fluctuaties op te vangen in de uitgaven van voorstudies voor potentiële grondexploitatieprojecten. Op het moment dat een grondexploitatie wordt vastgesteld, worden deze voorstudie-kosten ten laste van het desbetreffende project gebracht en vloeit de bijdrage die vanuit deze reserve is gedaan weer terug in de reserve. Deze reserve wordt meegerekend in het weerstandsvermogen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Zuidelijke Binnenstad ( S11 ) | |
Doel | Deze reserve heeft een dekkingsfunctie t.b.v. de financiering van ruimtelijke plannen in de zuidelijke binnenstad. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Omgevingslawaai ( S11 ) | |
Doel | De gemeente Arnhem heeft deze middelen van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M) ontvangen en ze worden ingezet voor maatregelen om het omgevingslawaai terug te dringen, zoals door geluidarm asfalt op de hoofdinvalswegen van Arnhem (zoals Velperweg en Huissensestraat), investeringen in geluidsschermen langs het spoor en andere bronmaatregelen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Duurzaamheidsleningen ( S11 ) | |
Doel | Ter dekking van de jaarlijkse beheerskosten en soms ook rentelasten van de duurzaamheidslening en Toekomstbestendigwonen lening (TWL) binnen de gemeente Arnhem. Deze leningen worden verstrekt voor maatregelen op het gebied van energiebesparing en duurzame opwek bij particuliere woningen en de TWL kan ook aanvullend gebruikt worden voor het levensloop bestendig maken van de woning. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Klimaat en Energie ( S11 ) | |
Doel | De BR klimaat en energie is een egalisatiereserve, bedoeld om fluctuaties in de uitgaves die de veranderopgave klimaat en energie met zich meebrengt op te vangen. Het zorgt op deze manier voor dekking, van in de toekomst voorziene en noodzakelijke grote uitgaven, om de doelen van het NemiA programma te kunnen realiseren. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Revolverendfonds (Duurzaam) ( S11 ) | |
Doel | Uit deze Revolverend Fonds reserve worden duurzaamheidsleningen verstrekt volgens de al geldende 'Nadere regels duurzaamheidsleningen Arnhem 2016'. De leningen worden ten laste gebracht van de reserve en de aflossingen vloeien weer terug. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Duurzaam Arnhem ( S11 ) | |
Doel | Het ondersteunen van investeringen in de stad die bijdragen aan een rechtvaardige transitie naar een klimaatneutraal, aardgasvrij en klimaatadaptief Arnhem. Met deze BR worden onder meer de doelstellingen van NEMiA ondersteund. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Groenfonds ( S12 ) | |
Doel | Deze egalisatiereserve dient om schommelingen op te vangen bij de besteding van het budget dat beschikbaar is voor het bomenbeleid, en voor andere groene investeringen in gebieden die dringend aan een impuls toe zijn. Opbrengsten uit herplantplicht voor bomen waarbij herplant ter plekke niet mogelijk of wenselijk is, worden toegevoegd aan deze reserve. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Startersleningen ( S12 ) | |
Doel | De gemeente heeft leningen verstrekt aan starters op de woningmarkt. Deze reserve dekt de jaarlijkse beheerkosten en rentelasten van de lopende startersleningen. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Volkshuisvesting ( S12 ) | |
Doel | Deze reserve is bestemd om schommelingen op te vangen bij de besteding van het budget dat beschikbaar is voor de inspanningen die bijdragen aan het behalen van de doelen op gebied van wonen. Deze doelen zijn vastgelegd in woonprincipes en in het volkshuisvestelijk kader. | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Burgerparticipatie ( W1;W2;W3;W4;W5;W6;W7;W8 ) | |
Doel | Dekking van de afspraken uit het addendum op het coalitieakkoord | |
ENDVBEND | ||
Naam | BR Wijkfondsen ( W1;W2;W3;W4;W5;W6;W7;W8 ) | |
Doel | In uitzondering op reguliere begrotingsuitgangspunten is budgetoverheveling voor de wijkfondsen naar een volgend jaar toegestaan. Jaarlijks wordt het surplus of tekort op wijkfondsen gestort respectievelijk onttrokken aan de reserve. | |
ENDVBEND |