Naamloze Vennootschap
- NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
5.097.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
155.262.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
Vrijwel alle Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%.* Het hieronder opgenomen begrote resultaat betreft het resultaat na mutaties reserves.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
-352.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
14.213.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
30.254.000
Ontwikkelingen
Uit onderzoek blijkt dat bij een samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is onvoldoende rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’.
Het bestuur van de Connectie onderschrijft het belang van een betaalbare bedrijfsvoering en heeft daarom een bestuursopdracht geformuleerd. De Connectie krijgt daarin de opdracht om het ontwikkelperspectief, de MJPB en het financieel perspectief 2023 e.v. te herzien en zorg te dragen voor een voorstel om tot een passend financieel kader te komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De ambitie van de Groene metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropolregio. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het bestuurlijk team Productieve Regio. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Roelofs nemen deel aan respectievelijk de bestuurlijke teams Verbonden regio, Groene Groeiregio en Ontspannen regio.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. * Het bedrag dat is opgenomen bij 'begrote bijdrage Arnhem' betreft de bijdrage voor de organisatiekosten. De bijdrage voor de inhoudelijke opgaven hangt samen met de regionale agenda en is nog afhankelijk van besluitvorming in de raad.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
280.303
Ontwikkelingen
De Groene Metropoolregio is 1 januari 2021 als Gemeenschappelijke Regeling gestart en is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen.
De regio wil met een sterkere regio slagvaardiger zijn in zijn bestuur en transparanter naar de colleges en gemeenteraden van de 18 regiogemeenten en koestert daarbij een stevige ambitie:
- samen doorgroeien naar een groene metropoolregio met internationale betekenis en allure.
- zichtbaar zijn als dé circulaire topregio van ons land en van Europa, in alle facetten van de leefomgeving.
- hét voorbeeld zijn voor kwalitatieve groei met een goede balans tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.De regionale agenda is hierop gericht. De Groene Metropoolregio gaat via de regionale agenda werken aan een groene, groeiende en bloeiende regio. De regionale agenda bevat vijf opgaven: Verbonden regio, Productieve regio, Circulaire regio, Ontspannen regio en Groene groeiregio.
De regio wil samen met partners als de provincie Gelderland en The Economic Board bijdragen aan de regionale opgaven, aan nationale opgaven, aan de nieuwe Europese doelen.
Deze ontwikkeling heeft financiële gevolgen. College en raad hebben in respectievelijk oktober en december 2020 ingestemd met een verhoging van de bijdrage aan de regio Arnhem-Nijmegen van €0,88 naar €2,50 per inwoner en de voorzetting van de bijdrage van de Economic Board à €1,- per inwoner. In 2021 en 2022 worden de kosten gedempt naar €1,73 per inwoner door een bijdrage van de provincie Gelderland aan de Groene Metropoolregio. Voor 2022 is een extra bedrag nodig van €157.842. Vanaf 2023 zijn de totale kosten €564.788 per jaar. Dit inclusief de bijdrage Economie Board. Via de perspectiefnota 2021 zijn de meerkosten vanaf 2022 geregeld (raadsbesluit Perspectiefnota d.d.30 juni 2021).
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam naar Duits recht
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. De vergaderstukken van de Euregioraad worden door de Euregio aan de gemeenteraad verzonden.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
1.762.724
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.395.350
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
28.000
Ontwikkelingen
De Euregio geeft uitvoering aan de Strategische Agenda 2025+ die de Euregioraad in november 2020 heeft vastgesteld. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 vormt de belangrijkste financieringsbron voor de projecten die hieruit voortkomen. In 2022 worden de eerste projectvoorstellen goedgekeurd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Strategische Agenda.
In samenwerking met de Groene Metropoolregio en Bureau Brussel worden nieuwe projectmogelijkheden onderzocht. Vanuit o.a. de duurzaamheidsagenda, die is opgesteld door het 100.000+ stedennetwerk wordt gewerkt aan projectvoorstellen met Nederlandse en Duitse projectpartners.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen.
Deelnemers in samenwerking
The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch (voorzitter) en wethouder J. van Dellen hebben zitting in de board.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner door het GR doorgegeven aan The Economic Board.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
142.850
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
133.981
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
162.000
Ontwikkelingen
The Economic Board heeft zich in 2020 op diverse manieren ingezet voor economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. Samen met overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen stimuleert The Economic Board innovaties in de topsectoren Energy, Health, Hightech en Food en de cross-overs daartussen. The Economic Board richt zich daarbij onder meer op het versterken van het Energy cluster in Arnhem: het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (start-ups en scale-ups) en het stimuleren van innovaties op het gebied van energievoorziening en batterijopslag. Meer specifiek heeft The Economic Board in 2020 bijgedragen aan de realisatie van het Connectr Energy Innovation Lab als flagshipproject van het Energycluster. The Economic Board droeg in 2020 ook bij aan de nieuwe regionale agenda Groene Metropoolregio in het kader van het versterkingsproces van de regio Arnhem-Nijmegen. The Economic Board scherpte zijn eigen strategie en agenda ook aan: de focus is allereerst gericht op de versterking van de economische clusters health, hightech, food en energy; op slimme duurzaamheid (innovaties), lobby en acquisitie en specifiek op human capital/arbeidsmarkt in de regio. The Economic Board is een van de partners in de nieuwe regionale investeringsagenda met de provincie en de Groene metropoolregio, waarvoor in 2021 de eerste stappen zijn gezet. De Economic Board ontwikkelde zich verder als netwerk in de regio. Kennis, kunde en ervaring vanuit de regiogemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven werden steeds meer gedeeld en ingezet voor belangrijke maatschappelijke opgaven.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Stichting
- Dataland
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
5.097.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
155.262.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
Vrijwel alle Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%.* Het hieronder opgenomen begrote resultaat betreft het resultaat na mutaties reserves.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
-352.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
14.213.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
30.254.000
Ontwikkelingen
Uit onderzoek blijkt dat bij een samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is onvoldoende rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’.
Het bestuur van de Connectie onderschrijft het belang van een betaalbare bedrijfsvoering en heeft daarom een bestuursopdracht geformuleerd. De Connectie krijgt daarin de opdracht om het ontwikkelperspectief, de MJPB en het financieel perspectief 2023 e.v. te herzien en zorg te dragen voor een voorstel om tot een passend financieel kader te komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De ambitie van de Groene metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropolregio. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het bestuurlijk team Productieve Regio. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Roelofs nemen deel aan respectievelijk de bestuurlijke teams Verbonden regio, Groene Groeiregio en Ontspannen regio.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. * Het bedrag dat is opgenomen bij 'begrote bijdrage Arnhem' betreft de bijdrage voor de organisatiekosten. De bijdrage voor de inhoudelijke opgaven hangt samen met de regionale agenda en is nog afhankelijk van besluitvorming in de raad.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
280.303
Ontwikkelingen
De Groene Metropoolregio is 1 januari 2021 als Gemeenschappelijke Regeling gestart en is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen.
De regio wil met een sterkere regio slagvaardiger zijn in zijn bestuur en transparanter naar de colleges en gemeenteraden van de 18 regiogemeenten en koestert daarbij een stevige ambitie:
- samen doorgroeien naar een groene metropoolregio met internationale betekenis en allure.
- zichtbaar zijn als dé circulaire topregio van ons land en van Europa, in alle facetten van de leefomgeving.
- hét voorbeeld zijn voor kwalitatieve groei met een goede balans tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.De regionale agenda is hierop gericht. De Groene Metropoolregio gaat via de regionale agenda werken aan een groene, groeiende en bloeiende regio. De regionale agenda bevat vijf opgaven: Verbonden regio, Productieve regio, Circulaire regio, Ontspannen regio en Groene groeiregio.
De regio wil samen met partners als de provincie Gelderland en The Economic Board bijdragen aan de regionale opgaven, aan nationale opgaven, aan de nieuwe Europese doelen.
Deze ontwikkeling heeft financiële gevolgen. College en raad hebben in respectievelijk oktober en december 2020 ingestemd met een verhoging van de bijdrage aan de regio Arnhem-Nijmegen van €0,88 naar €2,50 per inwoner en de voorzetting van de bijdrage van de Economic Board à €1,- per inwoner. In 2021 en 2022 worden de kosten gedempt naar €1,73 per inwoner door een bijdrage van de provincie Gelderland aan de Groene Metropoolregio. Voor 2022 is een extra bedrag nodig van €157.842. Vanaf 2023 zijn de totale kosten €564.788 per jaar. Dit inclusief de bijdrage Economie Board. Via de perspectiefnota 2021 zijn de meerkosten vanaf 2022 geregeld (raadsbesluit Perspectiefnota d.d.30 juni 2021).
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam naar Duits recht
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. De vergaderstukken van de Euregioraad worden door de Euregio aan de gemeenteraad verzonden.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
1.762.724
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.395.350
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
28.000
Ontwikkelingen
De Euregio geeft uitvoering aan de Strategische Agenda 2025+ die de Euregioraad in november 2020 heeft vastgesteld. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 vormt de belangrijkste financieringsbron voor de projecten die hieruit voortkomen. In 2022 worden de eerste projectvoorstellen goedgekeurd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Strategische Agenda.
In samenwerking met de Groene Metropoolregio en Bureau Brussel worden nieuwe projectmogelijkheden onderzocht. Vanuit o.a. de duurzaamheidsagenda, die is opgesteld door het 100.000+ stedennetwerk wordt gewerkt aan projectvoorstellen met Nederlandse en Duitse projectpartners.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen.
Deelnemers in samenwerking
The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch (voorzitter) en wethouder J. van Dellen hebben zitting in de board.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner door het GR doorgegeven aan The Economic Board.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
142.850
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
133.981
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
162.000
Ontwikkelingen
The Economic Board heeft zich in 2020 op diverse manieren ingezet voor economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. Samen met overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen stimuleert The Economic Board innovaties in de topsectoren Energy, Health, Hightech en Food en de cross-overs daartussen. The Economic Board richt zich daarbij onder meer op het versterken van het Energy cluster in Arnhem: het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (start-ups en scale-ups) en het stimuleren van innovaties op het gebied van energievoorziening en batterijopslag. Meer specifiek heeft The Economic Board in 2020 bijgedragen aan de realisatie van het Connectr Energy Innovation Lab als flagshipproject van het Energycluster. The Economic Board droeg in 2020 ook bij aan de nieuwe regionale agenda Groene Metropoolregio in het kader van het versterkingsproces van de regio Arnhem-Nijmegen. The Economic Board scherpte zijn eigen strategie en agenda ook aan: de focus is allereerst gericht op de versterking van de economische clusters health, hightech, food en energy; op slimme duurzaamheid (innovaties), lobby en acquisitie en specifiek op human capital/arbeidsmarkt in de regio. The Economic Board is een van de partners in de nieuwe regionale investeringsagenda met de provincie en de Groene metropoolregio, waarvoor in 2021 de eerste stappen zijn gezet. De Economic Board ontwikkelde zich verder als netwerk in de regio. Kennis, kunde en ervaring vanuit de regiogemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven werden steeds meer gedeeld en ingezet voor belangrijke maatschappelijke opgaven.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
- Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
5.097.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
155.262.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
Vrijwel alle Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%.* Het hieronder opgenomen begrote resultaat betreft het resultaat na mutaties reserves.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
-352.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
14.213.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
30.254.000
Ontwikkelingen
Uit onderzoek blijkt dat bij een samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is onvoldoende rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’.
Het bestuur van de Connectie onderschrijft het belang van een betaalbare bedrijfsvoering en heeft daarom een bestuursopdracht geformuleerd. De Connectie krijgt daarin de opdracht om het ontwikkelperspectief, de MJPB en het financieel perspectief 2023 e.v. te herzien en zorg te dragen voor een voorstel om tot een passend financieel kader te komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De ambitie van de Groene metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropolregio. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het bestuurlijk team Productieve Regio. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Roelofs nemen deel aan respectievelijk de bestuurlijke teams Verbonden regio, Groene Groeiregio en Ontspannen regio.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. * Het bedrag dat is opgenomen bij 'begrote bijdrage Arnhem' betreft de bijdrage voor de organisatiekosten. De bijdrage voor de inhoudelijke opgaven hangt samen met de regionale agenda en is nog afhankelijk van besluitvorming in de raad.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
280.303
Ontwikkelingen
De Groene Metropoolregio is 1 januari 2021 als Gemeenschappelijke Regeling gestart en is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen.
De regio wil met een sterkere regio slagvaardiger zijn in zijn bestuur en transparanter naar de colleges en gemeenteraden van de 18 regiogemeenten en koestert daarbij een stevige ambitie:
- samen doorgroeien naar een groene metropoolregio met internationale betekenis en allure.
- zichtbaar zijn als dé circulaire topregio van ons land en van Europa, in alle facetten van de leefomgeving.
- hét voorbeeld zijn voor kwalitatieve groei met een goede balans tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.De regionale agenda is hierop gericht. De Groene Metropoolregio gaat via de regionale agenda werken aan een groene, groeiende en bloeiende regio. De regionale agenda bevat vijf opgaven: Verbonden regio, Productieve regio, Circulaire regio, Ontspannen regio en Groene groeiregio.
De regio wil samen met partners als de provincie Gelderland en The Economic Board bijdragen aan de regionale opgaven, aan nationale opgaven, aan de nieuwe Europese doelen.
Deze ontwikkeling heeft financiële gevolgen. College en raad hebben in respectievelijk oktober en december 2020 ingestemd met een verhoging van de bijdrage aan de regio Arnhem-Nijmegen van €0,88 naar €2,50 per inwoner en de voorzetting van de bijdrage van de Economic Board à €1,- per inwoner. In 2021 en 2022 worden de kosten gedempt naar €1,73 per inwoner door een bijdrage van de provincie Gelderland aan de Groene Metropoolregio. Voor 2022 is een extra bedrag nodig van €157.842. Vanaf 2023 zijn de totale kosten €564.788 per jaar. Dit inclusief de bijdrage Economie Board. Via de perspectiefnota 2021 zijn de meerkosten vanaf 2022 geregeld (raadsbesluit Perspectiefnota d.d.30 juni 2021).
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam naar Duits recht
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. De vergaderstukken van de Euregioraad worden door de Euregio aan de gemeenteraad verzonden.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
1.762.724
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.395.350
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
28.000
Ontwikkelingen
De Euregio geeft uitvoering aan de Strategische Agenda 2025+ die de Euregioraad in november 2020 heeft vastgesteld. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 vormt de belangrijkste financieringsbron voor de projecten die hieruit voortkomen. In 2022 worden de eerste projectvoorstellen goedgekeurd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Strategische Agenda.
In samenwerking met de Groene Metropoolregio en Bureau Brussel worden nieuwe projectmogelijkheden onderzocht. Vanuit o.a. de duurzaamheidsagenda, die is opgesteld door het 100.000+ stedennetwerk wordt gewerkt aan projectvoorstellen met Nederlandse en Duitse projectpartners.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen.
Deelnemers in samenwerking
The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch (voorzitter) en wethouder J. van Dellen hebben zitting in de board.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner door het GR doorgegeven aan The Economic Board.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
142.850
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
133.981
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
162.000
Ontwikkelingen
The Economic Board heeft zich in 2020 op diverse manieren ingezet voor economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. Samen met overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen stimuleert The Economic Board innovaties in de topsectoren Energy, Health, Hightech en Food en de cross-overs daartussen. The Economic Board richt zich daarbij onder meer op het versterken van het Energy cluster in Arnhem: het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (start-ups en scale-ups) en het stimuleren van innovaties op het gebied van energievoorziening en batterijopslag. Meer specifiek heeft The Economic Board in 2020 bijgedragen aan de realisatie van het Connectr Energy Innovation Lab als flagshipproject van het Energycluster. The Economic Board droeg in 2020 ook bij aan de nieuwe regionale agenda Groene Metropoolregio in het kader van het versterkingsproces van de regio Arnhem-Nijmegen. The Economic Board scherpte zijn eigen strategie en agenda ook aan: de focus is allereerst gericht op de versterking van de economische clusters health, hightech, food en energy; op slimme duurzaamheid (innovaties), lobby en acquisitie en specifiek op human capital/arbeidsmarkt in de regio. The Economic Board is een van de partners in de nieuwe regionale investeringsagenda met de provincie en de Groene metropoolregio, waarvoor in 2021 de eerste stappen zijn gezet. De Economic Board ontwikkelde zich verder als netwerk in de regio. Kennis, kunde en ervaring vanuit de regiogemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven werden steeds meer gedeeld en ingezet voor belangrijke maatschappelijke opgaven.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Gemeenschappelijke regeling
- BVO De Connectie
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
5.097.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
155.262.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
Vrijwel alle Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%.* Het hieronder opgenomen begrote resultaat betreft het resultaat na mutaties reserves.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
-352.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
14.213.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
30.254.000
Ontwikkelingen
Uit onderzoek blijkt dat bij een samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is onvoldoende rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’.
Het bestuur van de Connectie onderschrijft het belang van een betaalbare bedrijfsvoering en heeft daarom een bestuursopdracht geformuleerd. De Connectie krijgt daarin de opdracht om het ontwikkelperspectief, de MJPB en het financieel perspectief 2023 e.v. te herzien en zorg te dragen voor een voorstel om tot een passend financieel kader te komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De ambitie van de Groene metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropolregio. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het bestuurlijk team Productieve Regio. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Roelofs nemen deel aan respectievelijk de bestuurlijke teams Verbonden regio, Groene Groeiregio en Ontspannen regio.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. * Het bedrag dat is opgenomen bij 'begrote bijdrage Arnhem' betreft de bijdrage voor de organisatiekosten. De bijdrage voor de inhoudelijke opgaven hangt samen met de regionale agenda en is nog afhankelijk van besluitvorming in de raad.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
280.303
Ontwikkelingen
De Groene Metropoolregio is 1 januari 2021 als Gemeenschappelijke Regeling gestart en is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen.
De regio wil met een sterkere regio slagvaardiger zijn in zijn bestuur en transparanter naar de colleges en gemeenteraden van de 18 regiogemeenten en koestert daarbij een stevige ambitie:
- samen doorgroeien naar een groene metropoolregio met internationale betekenis en allure.
- zichtbaar zijn als dé circulaire topregio van ons land en van Europa, in alle facetten van de leefomgeving.
- hét voorbeeld zijn voor kwalitatieve groei met een goede balans tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.De regionale agenda is hierop gericht. De Groene Metropoolregio gaat via de regionale agenda werken aan een groene, groeiende en bloeiende regio. De regionale agenda bevat vijf opgaven: Verbonden regio, Productieve regio, Circulaire regio, Ontspannen regio en Groene groeiregio.
De regio wil samen met partners als de provincie Gelderland en The Economic Board bijdragen aan de regionale opgaven, aan nationale opgaven, aan de nieuwe Europese doelen.
Deze ontwikkeling heeft financiële gevolgen. College en raad hebben in respectievelijk oktober en december 2020 ingestemd met een verhoging van de bijdrage aan de regio Arnhem-Nijmegen van €0,88 naar €2,50 per inwoner en de voorzetting van de bijdrage van de Economic Board à €1,- per inwoner. In 2021 en 2022 worden de kosten gedempt naar €1,73 per inwoner door een bijdrage van de provincie Gelderland aan de Groene Metropoolregio. Voor 2022 is een extra bedrag nodig van €157.842. Vanaf 2023 zijn de totale kosten €564.788 per jaar. Dit inclusief de bijdrage Economie Board. Via de perspectiefnota 2021 zijn de meerkosten vanaf 2022 geregeld (raadsbesluit Perspectiefnota d.d.30 juni 2021).
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam naar Duits recht
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. De vergaderstukken van de Euregioraad worden door de Euregio aan de gemeenteraad verzonden.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
1.762.724
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.395.350
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
28.000
Ontwikkelingen
De Euregio geeft uitvoering aan de Strategische Agenda 2025+ die de Euregioraad in november 2020 heeft vastgesteld. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 vormt de belangrijkste financieringsbron voor de projecten die hieruit voortkomen. In 2022 worden de eerste projectvoorstellen goedgekeurd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Strategische Agenda.
In samenwerking met de Groene Metropoolregio en Bureau Brussel worden nieuwe projectmogelijkheden onderzocht. Vanuit o.a. de duurzaamheidsagenda, die is opgesteld door het 100.000+ stedennetwerk wordt gewerkt aan projectvoorstellen met Nederlandse en Duitse projectpartners.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen.
Deelnemers in samenwerking
The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch (voorzitter) en wethouder J. van Dellen hebben zitting in de board.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner door het GR doorgegeven aan The Economic Board.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
142.850
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
133.981
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
162.000
Ontwikkelingen
The Economic Board heeft zich in 2020 op diverse manieren ingezet voor economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. Samen met overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen stimuleert The Economic Board innovaties in de topsectoren Energy, Health, Hightech en Food en de cross-overs daartussen. The Economic Board richt zich daarbij onder meer op het versterken van het Energy cluster in Arnhem: het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (start-ups en scale-ups) en het stimuleren van innovaties op het gebied van energievoorziening en batterijopslag. Meer specifiek heeft The Economic Board in 2020 bijgedragen aan de realisatie van het Connectr Energy Innovation Lab als flagshipproject van het Energycluster. The Economic Board droeg in 2020 ook bij aan de nieuwe regionale agenda Groene Metropoolregio in het kader van het versterkingsproces van de regio Arnhem-Nijmegen. The Economic Board scherpte zijn eigen strategie en agenda ook aan: de focus is allereerst gericht op de versterking van de economische clusters health, hightech, food en energy; op slimme duurzaamheid (innovaties), lobby en acquisitie en specifiek op human capital/arbeidsmarkt in de regio. The Economic Board is een van de partners in de nieuwe regionale investeringsagenda met de provincie en de Groene metropoolregio, waarvoor in 2021 de eerste stappen zijn gezet. De Economic Board ontwikkelde zich verder als netwerk in de regio. Kennis, kunde en ervaring vanuit de regiogemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven werden steeds meer gedeeld en ingezet voor belangrijke maatschappelijke opgaven.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
- GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
5.097.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
155.262.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
Vrijwel alle Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%.* Het hieronder opgenomen begrote resultaat betreft het resultaat na mutaties reserves.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
-352.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
14.213.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
30.254.000
Ontwikkelingen
Uit onderzoek blijkt dat bij een samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is onvoldoende rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’.
Het bestuur van de Connectie onderschrijft het belang van een betaalbare bedrijfsvoering en heeft daarom een bestuursopdracht geformuleerd. De Connectie krijgt daarin de opdracht om het ontwikkelperspectief, de MJPB en het financieel perspectief 2023 e.v. te herzien en zorg te dragen voor een voorstel om tot een passend financieel kader te komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De ambitie van de Groene metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropolregio. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het bestuurlijk team Productieve Regio. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Roelofs nemen deel aan respectievelijk de bestuurlijke teams Verbonden regio, Groene Groeiregio en Ontspannen regio.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. * Het bedrag dat is opgenomen bij 'begrote bijdrage Arnhem' betreft de bijdrage voor de organisatiekosten. De bijdrage voor de inhoudelijke opgaven hangt samen met de regionale agenda en is nog afhankelijk van besluitvorming in de raad.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
280.303
Ontwikkelingen
De Groene Metropoolregio is 1 januari 2021 als Gemeenschappelijke Regeling gestart en is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen.
De regio wil met een sterkere regio slagvaardiger zijn in zijn bestuur en transparanter naar de colleges en gemeenteraden van de 18 regiogemeenten en koestert daarbij een stevige ambitie:
- samen doorgroeien naar een groene metropoolregio met internationale betekenis en allure.
- zichtbaar zijn als dé circulaire topregio van ons land en van Europa, in alle facetten van de leefomgeving.
- hét voorbeeld zijn voor kwalitatieve groei met een goede balans tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.De regionale agenda is hierop gericht. De Groene Metropoolregio gaat via de regionale agenda werken aan een groene, groeiende en bloeiende regio. De regionale agenda bevat vijf opgaven: Verbonden regio, Productieve regio, Circulaire regio, Ontspannen regio en Groene groeiregio.
De regio wil samen met partners als de provincie Gelderland en The Economic Board bijdragen aan de regionale opgaven, aan nationale opgaven, aan de nieuwe Europese doelen.
Deze ontwikkeling heeft financiële gevolgen. College en raad hebben in respectievelijk oktober en december 2020 ingestemd met een verhoging van de bijdrage aan de regio Arnhem-Nijmegen van €0,88 naar €2,50 per inwoner en de voorzetting van de bijdrage van de Economic Board à €1,- per inwoner. In 2021 en 2022 worden de kosten gedempt naar €1,73 per inwoner door een bijdrage van de provincie Gelderland aan de Groene Metropoolregio. Voor 2022 is een extra bedrag nodig van €157.842. Vanaf 2023 zijn de totale kosten €564.788 per jaar. Dit inclusief de bijdrage Economie Board. Via de perspectiefnota 2021 zijn de meerkosten vanaf 2022 geregeld (raadsbesluit Perspectiefnota d.d.30 juni 2021).
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam naar Duits recht
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. De vergaderstukken van de Euregioraad worden door de Euregio aan de gemeenteraad verzonden.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
1.762.724
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.395.350
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
28.000
Ontwikkelingen
De Euregio geeft uitvoering aan de Strategische Agenda 2025+ die de Euregioraad in november 2020 heeft vastgesteld. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 vormt de belangrijkste financieringsbron voor de projecten die hieruit voortkomen. In 2022 worden de eerste projectvoorstellen goedgekeurd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Strategische Agenda.
In samenwerking met de Groene Metropoolregio en Bureau Brussel worden nieuwe projectmogelijkheden onderzocht. Vanuit o.a. de duurzaamheidsagenda, die is opgesteld door het 100.000+ stedennetwerk wordt gewerkt aan projectvoorstellen met Nederlandse en Duitse projectpartners.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen.
Deelnemers in samenwerking
The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch (voorzitter) en wethouder J. van Dellen hebben zitting in de board.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner door het GR doorgegeven aan The Economic Board.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
142.850
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
133.981
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
162.000
Ontwikkelingen
The Economic Board heeft zich in 2020 op diverse manieren ingezet voor economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. Samen met overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen stimuleert The Economic Board innovaties in de topsectoren Energy, Health, Hightech en Food en de cross-overs daartussen. The Economic Board richt zich daarbij onder meer op het versterken van het Energy cluster in Arnhem: het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (start-ups en scale-ups) en het stimuleren van innovaties op het gebied van energievoorziening en batterijopslag. Meer specifiek heeft The Economic Board in 2020 bijgedragen aan de realisatie van het Connectr Energy Innovation Lab als flagshipproject van het Energycluster. The Economic Board droeg in 2020 ook bij aan de nieuwe regionale agenda Groene Metropoolregio in het kader van het versterkingsproces van de regio Arnhem-Nijmegen. The Economic Board scherpte zijn eigen strategie en agenda ook aan: de focus is allereerst gericht op de versterking van de economische clusters health, hightech, food en energy; op slimme duurzaamheid (innovaties), lobby en acquisitie en specifiek op human capital/arbeidsmarkt in de regio. The Economic Board is een van de partners in de nieuwe regionale investeringsagenda met de provincie en de Groene metropoolregio, waarvoor in 2021 de eerste stappen zijn gezet. De Economic Board ontwikkelde zich verder als netwerk in de regio. Kennis, kunde en ervaring vanuit de regiogemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven werden steeds meer gedeeld en ingezet voor belangrijke maatschappelijke opgaven.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Openbaar lichaam naar Duits recht
- Euregio Rijn-Waal
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
5.097.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
155.262.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
Vrijwel alle Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%.* Het hieronder opgenomen begrote resultaat betreft het resultaat na mutaties reserves.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
-352.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
14.213.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
30.254.000
Ontwikkelingen
Uit onderzoek blijkt dat bij een samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is onvoldoende rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’.
Het bestuur van de Connectie onderschrijft het belang van een betaalbare bedrijfsvoering en heeft daarom een bestuursopdracht geformuleerd. De Connectie krijgt daarin de opdracht om het ontwikkelperspectief, de MJPB en het financieel perspectief 2023 e.v. te herzien en zorg te dragen voor een voorstel om tot een passend financieel kader te komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De ambitie van de Groene metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropolregio. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het bestuurlijk team Productieve Regio. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Roelofs nemen deel aan respectievelijk de bestuurlijke teams Verbonden regio, Groene Groeiregio en Ontspannen regio.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. * Het bedrag dat is opgenomen bij 'begrote bijdrage Arnhem' betreft de bijdrage voor de organisatiekosten. De bijdrage voor de inhoudelijke opgaven hangt samen met de regionale agenda en is nog afhankelijk van besluitvorming in de raad.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
280.303
Ontwikkelingen
De Groene Metropoolregio is 1 januari 2021 als Gemeenschappelijke Regeling gestart en is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen.
De regio wil met een sterkere regio slagvaardiger zijn in zijn bestuur en transparanter naar de colleges en gemeenteraden van de 18 regiogemeenten en koestert daarbij een stevige ambitie:
- samen doorgroeien naar een groene metropoolregio met internationale betekenis en allure.
- zichtbaar zijn als dé circulaire topregio van ons land en van Europa, in alle facetten van de leefomgeving.
- hét voorbeeld zijn voor kwalitatieve groei met een goede balans tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.De regionale agenda is hierop gericht. De Groene Metropoolregio gaat via de regionale agenda werken aan een groene, groeiende en bloeiende regio. De regionale agenda bevat vijf opgaven: Verbonden regio, Productieve regio, Circulaire regio, Ontspannen regio en Groene groeiregio.
De regio wil samen met partners als de provincie Gelderland en The Economic Board bijdragen aan de regionale opgaven, aan nationale opgaven, aan de nieuwe Europese doelen.
Deze ontwikkeling heeft financiële gevolgen. College en raad hebben in respectievelijk oktober en december 2020 ingestemd met een verhoging van de bijdrage aan de regio Arnhem-Nijmegen van €0,88 naar €2,50 per inwoner en de voorzetting van de bijdrage van de Economic Board à €1,- per inwoner. In 2021 en 2022 worden de kosten gedempt naar €1,73 per inwoner door een bijdrage van de provincie Gelderland aan de Groene Metropoolregio. Voor 2022 is een extra bedrag nodig van €157.842. Vanaf 2023 zijn de totale kosten €564.788 per jaar. Dit inclusief de bijdrage Economie Board. Via de perspectiefnota 2021 zijn de meerkosten vanaf 2022 geregeld (raadsbesluit Perspectiefnota d.d.30 juni 2021).
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam naar Duits recht
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. De vergaderstukken van de Euregioraad worden door de Euregio aan de gemeenteraad verzonden.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
1.762.724
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.395.350
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
28.000
Ontwikkelingen
De Euregio geeft uitvoering aan de Strategische Agenda 2025+ die de Euregioraad in november 2020 heeft vastgesteld. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 vormt de belangrijkste financieringsbron voor de projecten die hieruit voortkomen. In 2022 worden de eerste projectvoorstellen goedgekeurd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Strategische Agenda.
In samenwerking met de Groene Metropoolregio en Bureau Brussel worden nieuwe projectmogelijkheden onderzocht. Vanuit o.a. de duurzaamheidsagenda, die is opgesteld door het 100.000+ stedennetwerk wordt gewerkt aan projectvoorstellen met Nederlandse en Duitse projectpartners.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen.
Deelnemers in samenwerking
The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch (voorzitter) en wethouder J. van Dellen hebben zitting in de board.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner door het GR doorgegeven aan The Economic Board.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
142.850
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
133.981
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2022 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2022 €
162.000
Ontwikkelingen
The Economic Board heeft zich in 2020 op diverse manieren ingezet voor economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. Samen met overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen stimuleert The Economic Board innovaties in de topsectoren Energy, Health, Hightech en Food en de cross-overs daartussen. The Economic Board richt zich daarbij onder meer op het versterken van het Energy cluster in Arnhem: het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid (start-ups en scale-ups) en het stimuleren van innovaties op het gebied van energievoorziening en batterijopslag. Meer specifiek heeft The Economic Board in 2020 bijgedragen aan de realisatie van het Connectr Energy Innovation Lab als flagshipproject van het Energycluster. The Economic Board droeg in 2020 ook bij aan de nieuwe regionale agenda Groene Metropoolregio in het kader van het versterkingsproces van de regio Arnhem-Nijmegen. The Economic Board scherpte zijn eigen strategie en agenda ook aan: de focus is allereerst gericht op de versterking van de economische clusters health, hightech, food en energy; op slimme duurzaamheid (innovaties), lobby en acquisitie en specifiek op human capital/arbeidsmarkt in de regio. The Economic Board is een van de partners in de nieuwe regionale investeringsagenda met de provincie en de Groene metropoolregio, waarvoor in 2021 de eerste stappen zijn gezet. De Economic Board ontwikkelde zich verder als netwerk in de regio. Kennis, kunde en ervaring vanuit de regiogemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven werden steeds meer gedeeld en ingezet voor belangrijke maatschappelijke opgaven.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie