Ontwikkelingen in het financieel kader

Financiële koers van de beleidsontwikkelingen

Meedoen in een socialer Arnhem

Ontwikkelingen Meedoen in een socialer Arnhem

2022

2023

2024

2025

Bedragen x € 1.000

Wmo en jeugdzorg

Wijziging woonplaatsbeginsel jeugd

-2.100

-2.100

-2.100

-2.100

Wijziging woonplaatsbeginsel jeugd dekking vanuit GF

2.100

2.100

2.100

2.100

Nieuw preventief beleid en investeringen t.b.v. invoer taskforce maatregelen jeugd

99

Wmo en jeugd totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

99

0

0

0

Inzet extra middelen jeugd

-4.722

-4.608

-5.608

Reservering extra middelen jeugd

-16.600

-1.000

-1.000

-1.000

Actualisatie WMO middelen

1.200

1.700

2.200

1.700

Wmo en jeugd totaal aanvullend op Perspectiefnota

-15.400

-4.022

-3.408

-4.908

Werk en inkomen

BUIG actualisatie

5.800

4.900

3.900

3.900

Werk: Herstelagenda en landelijke middelen

-875

-1.125

Werk en inkomen totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

4.925

3.775

3.900

3.900

WSW Actualisatie

316

570

797

2.306

Vrijval WSW ten behoeve van beschut werk

-570

-797

-2.306

Dividend Scalabor

-690

-690

-690

-690

Werk en inkomen totaal aanvullend op Perspectiefnota

-374

-690

-690

-690

Armoede en schulden

Armoede- Bijzondere Bijstand < 21 jaar

-231

-231

-231

-231

Wetswijziging WGS tav Vroeg erop af

-207

-207

-207

-207

Perspectief voor gezinnen met kinderen in armoede (21A33)

-81

-81

-81

-81

Armoede en schulden totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

-438

-438

-438

-438

Onderwijs, welzijn, sport en maatschappelijke opvang

Addendum coalitieakkoord: Burgerkracht

-175

-175

-175

Onttrekking BR Burgerinitiatieven Sociaal domein

175

175

175

Opschorten bezuiniging sociale basis (herijking welzijnsopgave)

-350

-350

Integraal plan voor aanpak racisme, veiligheid en acceptatie LHBTIQ+ en vrouwenemancipatie

-200

-200

-36

-36

Arnhemse standaard toegankelijkheid openbare ruimte

-100

Suïcidepreventie

-40

-40

-40

Huisvesting maatschappelijke initatieven

-80

-80

-80

-80

Vluchtelingen en statushouders Pilot Shelter City

-35

-35

Veiligheid: Aanpak mensenhandel

-175

-175

-175

-175

Veiligheid: Datagedreven werken voor de aanpak van criminaliteit en onveiligheid

-150

-150

-150

-150

Veiligheid: Strategische advisering programma Veiligheid

-120

-120

-120

-120

VGGM: Verdeling kosten kazerne Ede

-400

-400

-400

-400

Sport: exploitatie Bethanienstraat en de Opmaat

-83

-83

-83

-83

Sport: Middachtensingel

-88

-88

-88

Investeringen in scholen en sport

-121

-513

-607

-1.026

Onderwijs, welzijn, sport en maatschappelijke opvang totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

-1.814

-2.234

-1.779

-2.198

VGGM Functiewaardering (motie 21m52g)

-350

-350

-350

-350

Onderwijshuisvesting

-600

Beheer MFC's

-150

-100

-50

-50

Ventilatie basisscholen (21A41)

-100

-100

-100

-100

Onderwijs, welzijn, sport en maatschappelijke opvang totaal aanvullend op Perspectiefnota

-600

-550

-500

-1.100

Wmo en jeugdzorg
Op 3 juni is door het kabinet besloten dat gemeenten voor jeugdzorg € 1,314 miljard extra (bovenop de reeds toegekende € 300 miljoen) voor 2022 zullen ontvangen. Arnhem ontvangt hiervan in 2022 een bedrag van circa € 16,6 miljoen. Dit zal in de septembercirculaire 2021 worden toegekend. Daarnaast mag er ook rekening gehouden worden dat een volgend kabinet drie kwart van het structurele tekort zal dekken waarmee ruimte ontstaat om extra uitgaven te ramen. In deze begroting wordt van de € 16,6 miljoen aan extra middelen in 2022 € 10,0 miljoen toegevoegd aan de reserve Wmo & Jeugdzorg. De extra Jeugdmiddelen die niet binnen het beleidsveld Zorg ingezet worden (€ 6,6 miljoen in 2022, € 1,0 miljoen in de jaren 2023, 2024 en 2025) worden gedoteerd aan de nieuwe bestemmingsreserve Jeugdfonds. Het jeugdbeleid en daarmee de inzet van het jeugdfonds wordt stadsbreed en in samenhang met Arnhem Oost bezien. Extra inzet op Jeugd kan incidenteel gedekt worden uit deze reserve. Een eventueel overschot aan middelen in het jeugdfonds kan overgeheveld worden naar de BR WMO en Jeugdzorg.

Van de structurele compensatie wordt in 2023 € 4,7 miljoen ingezet voor onder andere de dekking van het bestaande tekort op de Jeugdzorg conform de raadsbrief van 15 juni 2021 en de besparingen op begeleiding door de sociale wijkteams voor € 1,0 miljoen structureel en de transformatie verblijfszorg voor € 0,8 miljoen structureel terug te draaien. Door deze extra middelen voor jeugdzorg kan daarnaast een overschot dat ontstaat bij de Wmo middelen van structureel € 1,7 miljoen vrijvallen.

Werk en inkomen
Sinds de Perspectiefnota is de WSW-raming geactualiseerd. Er stromen geen nieuwe WSW-ers meer in. De kosten voor de huidige groep SW-medewerkers lopen nog jarenlang door, deze zijn niet beïnvloedbaar. De Rijksbijdrage is niet dekkend voor deze kosten. De meerjarige financiële consequenties van deze rijkskorting zijn gedekt in de begroting. Voor de zomer heeft de MGR de meerjarenbegroting 2022-2025 aan de raad ter zienswijze voorgelegd. Daarnaast is in de meicirculaire de aangepaste rijksbijdrage voor WSW bekend gemaakt. Het voordeel voor 2022 van € 316.000 valt vrij. Het overig budget blijft ingezet worden voor beschut werk voor WSW-ers en inwoners die niet meer in de WSW kunnen instromen, maar wel recht hebben op beschut werk.

In de begroting was vanaf 2022 structureel rekening gehouden met een dividenduitkering van Scalabor van jaarlijks € 690.000. De toekomstige financiële ontwikkeling van Scalabor is echter op dit moment onzeker, waardoor we niet uit kunnen gaan van een jaarlijkse dividenduitkering van deze hoogte. Daarom wordt deze dividendverwachting voor nu uit de begroting gehaald.

Armoede en schulden
Bij de behandeling van de Perspectiefnota is op 30 juni 2021 amendement 21A33 'Perspectief voor gezinnen met kinderen in armoede' aangenomen en verwerkt in deze begroting. Aanvullend op de Perspectiefnota worden in deze begroting geen mutaties voor armoede en schulden voorgesteld.

Onderwijs, welzijn, sport en maatschappelijke opvang
Motie 21m52g roept het college op om te investeren in preventie en publieke gezondheid en daartoe onder andere de VGGM een inschatting te laten maken van de financiële effecten van de functiewaardering van haar personeel. Voor de Arnhemse bijdrage wordt het effect hiervan ingeschat op structureel € 350.000.

Om toekomstige investeringen in onderwijshuisvesting mogelijk te maken, wordt vooruitlopend op de vaststelling van een nieuw integraal huisvestingsplan voortgezet onderwijs een structurele stelpost van € 600.000 vanaf 2025 opgenomen in de begroting ter dekking van verwachte kapitaallasten. In de komende periode zal op basis van een analyse van de huidige en toekomstige situatie rondom het aantal leerlingen, trends en ontwikkelingen, opgaven, kwaliteit van de gebouwen en toekomst van het onderwijs een plan worden opgesteld. Inschatting is dat de benodigde investeringen in onderwijshuisvesting vanaf 2024 in elk geval tot € 600.000 aan kapitaallasten leiden vanaf 2025.

De MFC's worden in de avonduren en tijdens de weekenden veelal gebruikt voor diverse activiteiten die zijn ontstaan uit bewonersinitiatieven. Hierbij kan worden gedacht aan samenkomsten van bewoners, taal-, dans- muzieklessen, vergaderingen, biljarten, etc. Daarvoor is het noodzakelijk dat het beheer van de MFC's ook gedurende die tijden goed op orde is, zodat wordt voldaan aan wettelijke verplichtingen en gebruiksvoorwaarden vanuit de afgegeven vergunning. Op korte termijn wordt daarvoor gebruik gemaakt van professionele en flexibel inzetbare menskracht voor toezicht en beheer. Omdat het hier gaat om gebruik van de MFC's door bewoners en andere niet-professioneel gebruik, kunnen de kosten hiervan niet of onvoldoende bij hen in rekening worden gebracht. Dit 'sociaal beheer' zal samen met de wijken (teams Leefomgeving) worden uitgewerkt om op termijn, bijvoorbeeld met inzet van vrijwilligers en in samenhang met de doorontwikkeling van de buurthuizen, dit knelpunt structureel op te lossen.

Bij de behandeling van de gemeentelijke bijdrage SUVIS-regeling is op 21 juli 2021 amendement 21A41 'Meer geld voor ventilatie basisscholen door apart budget voor MFC's' aangenomen. Het structurele budget aan kapitaallasten van deze investering van € 100.000 is in deze begroting opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 12/14/2021 14:22:44 met de export van 12/14/2021 14:06:37