Paragrafen

Risicomanagement en weerstandsvermogen

 
In dit deel van de paragraaf is het totaalbeeld opgenomen van de benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit, het weerstandsvermogen:

  • als vast onderdeel van de voorbereiding van de jaarrekening zijn de gemeentelijke risico's die gevolgen kunnen hebben voor de financiële positie opnieuw bezien, waar nodig aangepast en aangevuld. Op basis van het nieuwe risicoprofiel is met behulp van statistische berekeningen bepaald wat de omvang van de benodigde weerstandscapaciteit is;
  • bij het opmaken van de jaarrekening wordt ook nagegaan wat de omvang is van de reserves waarvan is afgesproken dat deze de beschikbare weerstandscapaciteit vormen;
  • door de beschikbare weerstandscapaciteit (reserves als buffer) te delen door de benodigde weerstandscapaciteit (risico's) wordt de weerstandsfactor berekend.

Het volgende plaatje illustreert dit:

Hoe hoger de weerstandsfactor is hoe robuuster de gemeente is om risico's die zich voordoen op te kunnen vangen. Daalt de weerstandsfactor beneden de 1,0 dan zijn de financiële buffers lager dan het benodigde weerstandsvermogen en kan de gemeente in de financiële problemen komen als zich risico's voordoen. Over de hoogte van de weerstandsfactor liggen afspraken vast in de verordening Financieel beleid en beheer:
'Voor een robuuste financiële positie mag de weerstandsfactor niet lager zijn dan 1. Indien de weerstandsfactor lager is dan 1 is aanzuivering van de algemene reserve vereist. Indien de factor hoger is dan 1,4 dan kunnen reserves worden aangewend voor (nieuw) beleid (art. 11.3). Binnen de gemeente Arnhem kijken we, zoals gezegd, niet alleen naar de weerstandsfactor, maar doen dit in onderlinge samenhang met andere financiële kengetallen. Wanneer er sprake zou zijn van een weerstandsfactor boven de 1,4 en deze ruimte zou worden ingezet voor nieuw beleid dan heeft dit ook een ander effect: Het eigen vermogen van de gemeente vermindert en de solvabiliteit verslechtert.

De prognose van het beeld bij deze begroting voor het weerstandsvermogen ziet er voor 2022 tot en met 2025 als volgt uit:

Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit

Begroting 2021-2024

JV 2020


Prognose 2021

Begroting 2022

2023

2024

2025

90%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

Bedragen x € 1.000

Benodigde weerstandscapaciteit

1. Gemeentebrede risico's

26.417

40.952

34.146

34.146

34.146

34.146

34.146

2. Corona risico's

4.834

4.161

2.987

2.987

0

0

0

Gemeentebrede risico's totaal

31.251

45.113

37.133

37.133

34.146

34.146

34.146

3. Risico's grondexploitatie

11.420

13.406

13.406

13.406

13.406

13.406

13.406

Totaal

42.671

58.519

50.539

50.539

47.552

47.552

47.552

Beschikbare weerstandscapaciteit

1. Algemene reserve

25.139

44.067

59.320

51.600

49.316

53.180

55.065

2. Weerstandscapaciteit Grondbedrijf

16.445

16.509

16.509

16.509

16.509

16.509

16.509

3. Onvoorzien en strikt onvermijdbaar

1.039

0

889

1.039

1.039

1.039

1.039

Totaal

42.623

60.576

76.718

69.148

66.864

70.728

72.613

Benodigd versus beschikbare ruimte irt aanzuivering

-48

2.057

26.179

18.609

19.312

23.176

25.061

Verschil (> factor 1,4)

-17.116

-21.351

5.964

-1.606

291

4.155

6.040

De coronacrisis is op deze berekening van invloed. Door corona ontstonden er nieuwe risico's voor de gemeente. Ook deze risico's zijn bij de opstelling van deze begroting geactualiseerd, zoals uit bovenstaande tabel blijkt. Het opnemen van deze risico's heeft het risicoprofiel verhoogd en dat werkt weer door in een lagere weerstandsfactor. Door de coronarisico's is de financiële positie qua buffers voor risico's minder robuust dan deze had kunnen zijn:

Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit

Begroting 2022

90%

Weerstandsfactor

1,4

Weerstandsfactor zonder coronarisico's

1,5

Zoals toegezegd in de eerdergenoemde raadsbrief van 11 mei 2021 vergelijken we de weerstandsfactor van onze gemeente ook met de beoordelingstabel van Naris.

Beoordelingstabel weerstandsvermogen

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis

A

>2

Uitstekend

B

1,4 < x < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < x < 1,4

Voldoende

D

0,8 < x < 1,0

Matig

E

0,6 < x < 0,8

Onvoldoende

F

< 0,6

Ruim onvoldoende

De weerstandsfactor bevindt zich voor de periode 2022-2025 in categorie B 'ruim voldoende'.
Doordat we daarmee volgens onze eigen spelregels in de verordening Financieel beleid en beheer vanaf 2024 boven de 1,4 zitten, is er geen aanleiding de reserves aan te vullen en zou de ruimte boven de 1,4 ingezet kunnen worden voor nieuw beleid. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is echter dat dit alleen mogelijk is zolang de begroting een structureel sluitend beeld laat zien. De toelichting op de verschillende onderdelen die de weerstandsfactor bepalen, is opgenomen in volgende onderdelen van dit deel van deze paragraaf.

Deze pagina is gebouwd op 12/14/2021 14:22:44 met de export van 12/14/2021 14:06:37