In onderstaande afbeeldingen worden de gegevens van het gemeentebrede risicoprofiel en het risicoprofiel coronacrisis samengevat weergegeven:
Hieronder worden de belangrijke risico's toegelicht, die samen ongeveer 70% uitmaken van de totale omvang van de benodigde weerstandscapaciteit van € 37,1 miljoen voor het risicoprofiel.
Er wordt een onderverdeling gemaakt van de belangrijke risico's per programma:
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risico score | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. Jaarrekening 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | ||||||
Herijking gemeentefonds | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Met ingang van 2023 wordt de herijking van het gemeentefonds geeffectueerd. Er worden aparte onderzoeken uitgevoerd op drie onderdelen. De klassieke taken, het sociaal domein (samen de algemene uitkering) en beschermd wonen. De verschillende onderdelen zullen verschillende herverdeeleffecten kennen, maar omdat alle gemeentefondsmiddelen vrij besteedbaar zijn, is met name het totaaleffect van belang. Volgens de laatste inzichten zal uit het onderzoek naar de verdeling de algemene uitkering een voordelig herverdeeleffect volgen. Uit het onderzoek naar de verdeling van beschermd wonen zal een negatief herverdeeleffect volgen. In het weerstandsvermogen houden we rekening met een maximaal herverdeeleffect van € 15 miljoen. Dit is het verwachte nadeel in de begrotingsperiode op Beschermd Wonen, rekening houdend met ingangsjaar 2023 en het ingroeipad op Beschermd Wonen. De kans dat dit optreedt wordt ingeschat op 50%. | ||||||
3 | 5 | € 15.000.000 | 15 | 13,8% | Gewijzigd (-) | |
Bedrijfsvoering | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat onvoorziene tegenvallers binnen bedrijfsvoering niet kunnen worden opgevangen binnen de BR Bedrijfsvoering. Daarnaast doet het risico zich voor dat de reeds ingeboekte taakstelling op De Connectie niet wordt gerealiseerd. | ||||||
3 | 5 | € 5.000.000 | 15 | 6,8% | Ongewijzigd | |
De Connectie | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt: | ||||||
4 | 5 | € 2.650.000 | 20 | 4,0% | Gewijzigd (+) | |
Overhead-dekking | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden. | ||||||
5 | 3 | € 480.000 | 15 | 1,6% | Ongewijzigd | |
Faillissementen in relatie tot lokale heffingen | ||||||
coronarisico: | ||||||
Minder belastingopbrengsten (m.n. OZB) als gevolg van een stijging van het aantal faillissementen. Het risico bestaat dat het aantal faillissementen als gevolg van de coronacrisis toeneemt. | ||||||
5 | 3 | € 400.000 | 15 | 0,7% | Ongewijzigd | |
S02 Bereikbaarheid | ||||||
Aflopen OV-concessie RijnWaal eind 2022 | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Op dit moment krijgt de gemeente Arnhem een jaarlijkse vergoeding voor de trolley gerelateerde kosten binnen de huidige OV-concessie afspraken. De huidige OV-concessie loopt tot eind 2022. Het aanbesteden van de nieuwe OV-concessie is uitgesteld tot 2024. Voor de periode 2022-2024 gaat de provincie met een noodconcessie werken. De verwachting is dat de jaarlijkse vergoeding van € 1,3 miljoen van de provincie tijdens de noodconcessie gecontinueerd wordt. Voor de nieuwe concessieperiode vanaf december 2024 zullen in 2022/2023 nieuwe afspraken gemaakt worden met de provincie. | ||||||
2 | 5 | € 1.300.000 | 10 | 1,4% | Ongewijzigd | |
S05 Cultuur | ||||||
Stadstheater/Lauwersgracht alliantie | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Er moeten mogelijk extra kosten worden gemaakt voor het onderhoud aan pand en installaties van het Stadstheater om deze langer in de lucht te houden. Zolang nog niet is gestart met de bouw, kunnen er gebreken zijn die acuut moeten worden verholpen. Dit kan zelfs zover gaan dat er voorstellingen moeten worden geannuleerd door (technische) gebreken. Nu de bouw langer op zich laat wachten, waarschijnlijk vijf tot zes jaar, wordt het risico actueler. | ||||||
4 | 5 | € 1.500.000 | 20 | 1,9% | Ongewijzigd | |
S06 Participatie en armoedebestrijding | ||||||
Inkomensregelingen (BUIG); maximaal eigen risico | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Op BUIG geldt, middels de vangnetregeling, een maximaal eigen risico van 10% (gekoppeld aan de hoogte van het budget). Het maximaal eigen risico bedraagt op basis van het nader voorlopige BUIG 2021 € 11,3 miljoen. Op basis van de begrotingssystematiek BUIG van Arnhem wordt voorgesteld in de exploitatie 2021 rekening te houden met een tekort van € 2,2 miljoen. Het verschil tussen het maximale eigen risico en het tekort in de begroting a € 9,1 miljoen is opgenomen. | ||||||
4 | 5 | € 9.100.000 | 20 | 11,7% | Gewijzigd (+) | |
Aanpassing financiering BUIG door het Rijk | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Het rijk is bezig om met ingang van 2022 het onderdeel LKS (Loon Kosten Subsidie) binnen het BUIG budget te financieren op basis van realisatie. Arnhem zit wat betreft het aantal loonkostensubsidies laag. Dit houdt in dat we voor 2022 te maken kunnen/zullen krijgen met een BUIG budget wat fors naar beneden gaat. | ||||||
5 | 5 | € 2.500.000 | 25 | 4,1% | Nieuw | |
Re-integratiebudget - Rijksontwikkelingen | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Het re-integratiebudget staat onder druk. Er is geen ruimte voor extra zaken. De participatiemiddelen zijn onder andere nodig om de ambitie in de begroting op het gebied van werk te realiseren. Onder andere vanwege rijksontwikkelingen bestaat het risico dat niet op het juiste moment geld beschikbaar is om in te zetten: | ||||||
4 | 5 | € 2.500.000 | 20 | 3,2% | Ongewijzigd | |
Scalabor Afwaarderingsrisico | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken: | ||||||
2 | 5 | € 3.500.000 | 10 | 1,9% | Gewijzigd (-) | |
Schulddienstverlening | ||||||
coronarisico: | ||||||
Er zijn nog geen signalen dat er meer inwoners in de schulden zijn gekomen door Corona. Het aantal aanvragen was zelfs door Corona afgenomen, omdat het aantal "live" gesprekken met inwoners is afgenomen, en telefonische afspraken als drempel kunnen worden gezien bij een hulpvraag. | ||||||
5 | 4 | € 750.000 | 20 | 1,2% | Ongewijzigd | |
Armoede; toename gebruik inkomensondersteunende maatregelen | ||||||
coronarisico: | ||||||
Aangezien de coronacrisis tot economische teruggang leidt, neemt het aantal bijstandsuitkeringen, de instroom vanuit WW en dus ook het gebruik van armoederegelingen toe. De omvang van de toename is zeer afhankelijk van de verdere economische ontwikkelingen. De scenario's lopen hierin uiteen. Effecten zullen zich voor doen vanaf 2021. Er zijn nog geen signalen dat er al meer aanvragen voor armoederegelingen binnenkomen. In het risicoprofiel hebben we opgenomen dat er wel een grotere vraag wordt verwacht, impact voor 2021 tot € 250.000. | ||||||
4 | 3 | € 250.000 | 12 | 0,3% | Gewijzigd (-) | |
S07 Zorg | ||||||
Opbrengst Taskforce jeugd | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Omdat de kosten van Jeugdzorg in eerdere jaren meer zijn gestegen dan voorzien en hoger zijn dan begroot, is begin 2020 een taskforce opgericht die aanvullende maatregelen geformuleerd heeft ter hoogte van € 5 miljoen. Vooruitlopend op een integrale visie sociaal domein zijn diverse maatregelen al door de Raad vastgesteld en opgestart. In de prognoses voor 2022 en verder gaan we uit van een kostenbesparend effect van deze maatregelen van ca. € 2 miljoen per jaar. Zolang de maatregelen nog niet volledig geëffectueerd zijn, blijft het risico bestaan dat niet het gewenste maatschappelijk effect en/of de berekende financiële besparing wordt bereikt. | ||||||
3 | 5 | € 2.000.000 | 15 | 1,8% | Ongewijzigd | |
Aanpassing tarieven Wmo en Jeugdwet | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Aanpassing tarieven Wmo en Jeugdwet | ||||||
5 | 4 | € 900.000 | 20 | 1,5% | Gewijzigd (+) | |
Grotere zorgvraag na crisis | ||||||
coronarisico: | ||||||
Naarmate de coronacrisis langer duurt stijgt de verwachting dat het aantal zorgvragen toeneemt. Bij jeugdzorg bestaan hiervoor al signalen. Na de coronacrisis ontstaat mogelijk ook een verdere toename van overige zorgvragen (Wmo en ook mantelzorg). Dit bijvoorbeeld door verergering van hulpvragen die niet konden worden opgepakt, een stuwmeer aan achterstallige hulpvragen of terugval van cliënten. Door de voorziene '1.5-meter-samenleving' bestaat er zelfs een risico dat de zorg duurder wordt. | ||||||
3 | 5 | € 1.400.000 | 15 | 1,3% | Ongewijzigd | |
S08 Welzijn en inclusie | ||||||
Extra locaties beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor inwoners zonder corona | ||||||
coronarisico: | ||||||
Naast de huidige voorzieningen is in 2020 een grote extra locatie geopend om opvang en hulpverlening conform de richtlijnen van RIVM te verlenen. Het gaat om opvang in een passagiersschip. Het Rijk heeft toegezegd gemeenten hiervoor te compenseren voor 2021. Met de huidige ontwikkelingen is het streven dat het passagiersschip tot en met het derde kwartaal van 2021 nodig zal zijn voor opvang en hulpverlening conform de richtlijnen van RIVM. | ||||||
5 | 5 | € 2.000.000 | 25 | 2,7% | Gewijzigd (-) | |
S12 Wonen en leefomgeving | ||||||
Niet halen gewenste woningbouwontwikkeling en afspraken woondeal /ontbreken voldoende dekking voor plankosten | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
De gemeente Arnhem heeft afspraken gemaakt over de realisatie van de woondeal en daarin opgenomen verstedelijkingsopgave. De bouw van woningen vergt voorbereidingskosten. | ||||||
4 | 5 | € 3.500.000 | 20 | 4,8% | Nieuw | |
Beheerskosten Arnhem Centraal | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Naar aanleiding van de stand van het onderzoek dat wordt uitgevoerd naar alle lekkages op AC is het aannemelijker dat er verregaande herstelmaatregelen noodzakelijk zijn. Het 'slechts' treffen van beheer(s)maatregelen is niet afdoende en kan op de lange termijn naar verwachting ook teveel schade toebrengen aan de levensduur en kwaliteit van het beton. Daarnaast lijken veel herstelmaatregelen noodzakelijk te zijn in het gebied wat wordt toegerekend aan de openbare ruimte en daarmee ook onder de verantwoordelijkheid van de gemeente ondanks dat ProRail en NS Stations ook nadrukkelijk partij zijn in het verhelpen van de lekkages. | ||||||
3 | 5 | € 3.000.000 | 15 | 2,7% | Gewijzigd (+) | |
Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Op 16 december 2020 is het facetbestemmingsplan woningsplitsing en verkamering onherroepelijk geworden. Dit bestemmingsplan beperkt de bouw- en gebruiksmogelijkheden van eigenaren. Hierdoor bestaat er een risico op planschadeclaims van eigenaren en andere rechthebbenden. Het verzoek om planschade kan tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan worden ingediend (tot eind 2025). Het risico op planschadeclaims is aan de orde voor het gebied (Spijkerkwartier e.o) waarvoor per juli 2019 een Voorbereidingsbesluit gold. Omdat voor de rest van de stad geldt dat het college tijdig kenbaar maakte dat een facetbestemmingsplan in voorbereiding was, konden eigenaren anticiperen op het nieuwe beleid, en is het risico voor het grootste deel van de stad gemitigeerd. | ||||||
3 | 5 | € 2.700.000 | 15 | 2,5% | Ongewijzigd |