Paragrafen

Risicomanagement en weerstandsvermogen

In onderstaande afbeeldingen worden de gegevens van het gemeentebrede risicoprofiel en het risicoprofiel coronacrisis samengevat weergegeven:

Hieronder worden de belangrijke risico's toegelicht, die samen ongeveer 70% uitmaken van de totale omvang van de benodigde weerstandscapaciteit van € 37,1 miljoen voor het risicoprofiel.
Er wordt een onderverdeling gemaakt van de belangrijke risico's per programma:

Risicogebeurtenis

Kans

Geld

Geld (Max)

Risico score

Invloed (%)

Gewijzigd t.o.v. Jaarrekening 2020

Herijking gemeentefonds

begrotingsrisico:

Met ingang van 2023 wordt de herijking van het gemeentefonds geeffectueerd. Er worden aparte onderzoeken uitgevoerd op drie onderdelen. De klassieke taken, het sociaal domein (samen de algemene uitkering) en beschermd wonen. De verschillende onderdelen zullen verschillende herverdeeleffecten kennen, maar omdat alle gemeentefondsmiddelen vrij besteedbaar zijn, is met name het totaaleffect van belang. Volgens de laatste inzichten zal uit het onderzoek naar de verdeling de algemene uitkering een voordelig herverdeeleffect volgen. Uit het onderzoek naar de verdeling van beschermd wonen zal een negatief herverdeeleffect volgen. In het weerstandsvermogen houden we rekening met een maximaal herverdeeleffect van € 15 miljoen. Dit is het verwachte nadeel in de begrotingsperiode op Beschermd Wonen, rekening houdend met ingangsjaar 2023 en het ingroeipad op Beschermd Wonen. De kans dat dit optreedt wordt ingeschat op 50%.

3

5

€ 15.000.000

15

13,8%

Gewijzigd (-)

Bedrijfsvoering

begrotingsrisico:

Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat onvoorziene tegenvallers binnen bedrijfsvoering niet kunnen worden opgevangen binnen de BR Bedrijfsvoering. Daarnaast doet het risico zich voor dat de reeds ingeboekte taakstelling op De Connectie niet wordt gerealiseerd.

3

5

€ 5.000.000

15

6,8%

Ongewijzigd

De Connectie

begrotingsrisico:

De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt:
- Grote projecten zoals de investeringen in de ICT infrastructuur leiden mogelijk tot meerkosten (maximaal financieel gevolg € 300.000);
- Frictie: risico op frictiekosten als gevolg van: boventalligheid; wegvallen dienstverlening aan De Connectie; afbouw formatie door harmonisering. (maximaal financieel gevolg € 350.000);
- Desintegratie Huisvesting: risico als gevolg van leegstaande panden doordat De Connectie een andere vestigingsplaats kiest. (ongekwantificeerd);
- Outputfinanciering: risico dat de invoering van outputfinanciering een hogere bijdrage voor Arnhem tot gevolg heeft. (ongekwantificeerd);
- Overige risico's die samenhangen met de Connectie (maximaal financieel gevolg € 2.000.000,-).

4

5

€ 2.650.000

20

4,0%

Gewijzigd (+)

Overhead-dekking

begrotingsrisico:

Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden.

5

3

€ 480.000

15

1,6%

Ongewijzigd

Faillissementen in relatie tot lokale heffingen

coronarisico:

Minder belastingopbrengsten (m.n. OZB) als gevolg van een stijging van het aantal faillissementen. Het risico bestaat dat het aantal faillissementen als gevolg van de coronacrisis toeneemt.

5

3

€ 400.000

15

0,7%

Ongewijzigd

Aflopen OV-concessie RijnWaal eind 2022

begrotingsrisico:

Op dit moment krijgt de gemeente Arnhem een jaarlijkse vergoeding voor de trolley gerelateerde kosten binnen de huidige OV-concessie afspraken. De huidige OV-concessie loopt tot eind 2022. Het aanbesteden van de nieuwe OV-concessie is uitgesteld tot 2024. Voor de periode 2022-2024 gaat de provincie met een noodconcessie werken. De verwachting is dat de jaarlijkse vergoeding van € 1,3 miljoen van de provincie tijdens de noodconcessie gecontinueerd wordt. Voor de nieuwe concessieperiode vanaf december 2024 zullen in 2022/2023 nieuwe afspraken gemaakt worden met de provincie.

2

5

€ 1.300.000

10

1,4%

Ongewijzigd

Stadstheater/Lauwersgracht alliantie

begrotingsrisico:

Er moeten mogelijk extra kosten worden gemaakt voor het onderhoud aan pand en installaties van het Stadstheater om deze langer in de lucht te houden. Zolang nog niet is gestart met de bouw, kunnen er gebreken zijn die acuut moeten worden verholpen. Dit kan zelfs zover gaan dat er voorstellingen moeten worden geannuleerd door (technische) gebreken. Nu de bouw langer op zich laat wachten, waarschijnlijk vijf tot zes jaar, wordt het risico actueler.

4

5

€ 1.500.000

20

1,9%

Ongewijzigd

Inkomensregelingen (BUIG); maximaal eigen risico

begrotingsrisico:

Op BUIG geldt, middels de vangnetregeling, een maximaal eigen risico van 10% (gekoppeld aan de hoogte van het budget). Het maximaal eigen risico bedraagt op basis van het nader voorlopige BUIG 2021 € 11,3 miljoen. Op basis van de begrotingssystematiek BUIG van Arnhem wordt voorgesteld in de exploitatie 2021 rekening te houden met een tekort van € 2,2 miljoen. Het verschil tussen het maximale eigen risico en het tekort in de begroting a € 9,1 miljoen is opgenomen.

4

5

€ 9.100.000

20

11,7%

Gewijzigd (+)

Aanpassing financiering BUIG door het Rijk

begrotingsrisico:

Het rijk is bezig om met ingang van 2022 het onderdeel LKS (Loon Kosten Subsidie) binnen het BUIG budget te financieren op basis van realisatie. Arnhem zit wat betreft het aantal loonkostensubsidies laag. Dit houdt in dat we voor 2022 te maken kunnen/zullen krijgen met een BUIG budget wat fors naar beneden gaat.

5

5

€ 2.500.000

25

4,1%

Nieuw

Re-integratiebudget - Rijksontwikkelingen

begrotingsrisico:

Het re-integratiebudget staat onder druk. Er is geen ruimte voor extra zaken. De participatiemiddelen zijn onder andere nodig om de ambitie in de begroting op het gebied van werk te realiseren. Onder andere vanwege rijksontwikkelingen bestaat het risico dat niet op het juiste moment geld beschikbaar is om in te zetten:
- Mocht het aantal indicaties beschut werk fors gaan toenemen dan is voor het uitvoeren van Beschut Werk geen financiële dekking binnen de huidige middelen. Op basis van de taakstelling 2021 bedraagt het risico circa € 2,5 miljoen.
- Om de doelstellingen rondom de banenafspraak te halen zal het aantal mensen dat in aanmerking komt voor de banenafspraak de komende jaren toenemen. Het risico is dat ook hiervoor geen ruimte is in het re-integratiebudget. Op dit moment is hiervoor nog geen financiële vertaling gemaakt.
- Door de op 1 januari 2020 in werking getreden Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB) bestaat de kans dat de financiële ruimte voor de grote opgave van de verschillende doelgroepen uit de participatiewet steeds kleiner wordt.
- Er zijn landelijk ideeën over het toewerken naar een regionaal sociaal werkbedrijf. Dit kan effect hebben op Scalabor en de roep om invloed vanuit de regio kan dan groter worden.

4

5

€ 2.500.000

20

3,2%

Ongewijzigd

Scalabor Afwaarderingsrisico

begrotingsrisico:

Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken:
- onvoldoende verandervermogen binnen het werkbedrijf leidt tot onvoldoende resultaten op het punt van arbeidsontwikkeling, doorstroming naar werk en financiële resultaten;
- onvoldoende benutting SW-werkplekken en onvoldoende rendabel maken van een SW-werkplek;
- onvoldoende inkoop P-wet trajecten (inwoners met een bijstandsuitkering) door gemeenten. Het bedrijfsplan Scalabor biedt arbeidsontwikkeldiensten aan voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet. Dit is noodzakelijk voor een gezond verdienmodel van Scalabor door de afloop van SW;
- onvoldoende aanbod van werk, oorzaken: 1. gemeente koopt groen en schoonmaak liever elders in, 2. mogelijke beperkingen in het aanbestedingsrecht;
- overige gemeenten zouden ervoor kunnen kiezen om het aanwijsbesluit niet te verlengen.

2

5

€ 3.500.000

10

1,9%

Gewijzigd (-)

Schulddienstverlening

coronarisico:

Er zijn nog geen signalen dat er meer inwoners in de schulden zijn gekomen door Corona. Het aantal aanvragen was zelfs door Corona afgenomen, omdat het aantal "live" gesprekken met inwoners is afgenomen, en telefonische afspraken als drempel kunnen worden gezien bij een hulpvraag.
Verwacht wordt dat komende periode meer aanvragen zullen komen, onder andere vanuit ondernemers. Voor 2021 bedraagt het risico € 750.000, omdat we verwachten dat het merendeel van de kosten in 2021 zal komen.

5

4

€ 750.000

20

1,2%

Ongewijzigd

Armoede; toename gebruik inkomensondersteunende maatregelen

coronarisico:

Aangezien de coronacrisis tot economische teruggang leidt, neemt het aantal bijstandsuitkeringen, de instroom vanuit WW en dus ook het gebruik van armoederegelingen toe. De omvang van de toename is zeer afhankelijk van de verdere economische ontwikkelingen. De scenario's lopen hierin uiteen. Effecten zullen zich voor doen vanaf 2021. Er zijn nog geen signalen dat er al meer aanvragen voor armoederegelingen binnenkomen. In het risicoprofiel hebben we opgenomen dat er wel een grotere vraag wordt verwacht, impact voor 2021 tot € 250.000.

4

3

€ 250.000

12

0,3%

Gewijzigd (-)

Opbrengst Taskforce jeugd

begrotingsrisico:

Omdat de kosten van Jeugdzorg in eerdere jaren meer zijn gestegen dan voorzien en hoger zijn dan begroot, is begin 2020 een taskforce opgericht die aanvullende maatregelen geformuleerd heeft ter hoogte van € 5 miljoen. Vooruitlopend op een integrale visie sociaal domein zijn diverse maatregelen al door de Raad vastgesteld en opgestart. In de prognoses voor 2022 en verder gaan we uit van een kostenbesparend effect van deze maatregelen van ca. € 2 miljoen per jaar. Zolang de maatregelen nog niet volledig geëffectueerd zijn, blijft het risico bestaan dat niet het gewenste maatschappelijk effect en/of de berekende financiële besparing wordt bereikt.

3

5

€ 2.000.000

15

1,8%

Ongewijzigd

Aanpassing tarieven Wmo en Jeugdwet

begrotingsrisico:

Aanpassing tarieven Wmo en Jeugdwet
Medio 2020 is de zorg in het kader van de Wmo en de Jeugdwet opnieuw ingekocht. Daarbij zijn verschillende tarieven aangescherpt. Bij enkele zorgvormen hebben aanbieders aangegeven dat de bijbehorende tarieven niet kostendekkend zijn. Voor Groepsbegeleiding Wmo is het tarief inmiddels bijgesteld. De tarieven voor Jeugdbescherming en Groepsbegeleiding Jeugdwet worden op dit moment nader bekeken.

5

4

€ 900.000

20

1,5%

Gewijzigd (+)

Grotere zorgvraag na crisis

coronarisico:

Naarmate de coronacrisis langer duurt stijgt de verwachting dat het aantal zorgvragen toeneemt. Bij jeugdzorg bestaan hiervoor al signalen. Na de coronacrisis ontstaat mogelijk ook een verdere toename van overige zorgvragen (Wmo en ook mantelzorg). Dit bijvoorbeeld door verergering van hulpvragen die niet konden worden opgepakt, een stuwmeer aan achterstallige hulpvragen of terugval van cliënten. Door de voorziene '1.5-meter-samenleving' bestaat er zelfs een risico dat de zorg duurder wordt.
Het genoemde bedrag gaat uit van een tijdelijke toename van 10% van de ambulante zorgvormen (begeleiding Wmo en Jeugdwet en behandeling Jeugdwet) in de drie tot zes maanden gedurende en na de coronacrisis. We kunnen op dit moment nog niet voorzien welke periode reëel is. Het kan ook langer of zelfs blijvend van aard zijn, met name bij jeugdzorg.

3

5

€ 1.400.000

15

1,3%

Ongewijzigd

Extra locaties beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor inwoners zonder corona

coronarisico:

Naast de huidige voorzieningen is in 2020 een grote extra locatie geopend om opvang en hulpverlening conform de richtlijnen van RIVM te verlenen. Het gaat om opvang in een passagiersschip. Het Rijk heeft toegezegd gemeenten hiervoor te compenseren voor 2021. Met de huidige ontwikkelingen is het streven dat het passagiersschip tot en met het derde kwartaal van 2021 nodig zal zijn voor opvang en hulpverlening conform de richtlijnen van RIVM.
Ingezet wordt op preventie (het voorkomen van dakloosheid), op de beweging van opvang naar wonen en op om- en afbouw van de opvang (minder opvangcapaciteit; opvang op eenpersoonskamers). Afhankelijk van de snelheid van met name de ontwikkelingen in de beweging van opvang naar wonen is het waarschijnlijk nodig om in plaats van het passagiersschip tijdelijk een andere, kleinere extra opvanglocatie te openen.

5

5

€ 2.000.000

25

2,7%

Gewijzigd (-)

Niet halen gewenste woningbouwontwikkeling en afspraken woondeal /ontbreken voldoende dekking voor plankosten

begrotingsrisico:

De gemeente Arnhem heeft afspraken gemaakt over de realisatie van de woondeal en daarin opgenomen verstedelijkingsopgave. De bouw van woningen vergt voorbereidingskosten.
Op basis van recente projecten in Arnhem en ervaringen bij andere gemeenten kunnen bedragen en aantallen woningen als indicatief worden gezien voor de omvang van voorbereidingskosten door de gemeente tot aan het vaststellen van een grondexploitatie.
Uitgaande van de woningbouwopgave van 16.000 woningen en een gemiddelde van 2.000 euro per woning wordt uitgekomen op ca. € 32 miljoen aan voorbereidingskosten. Op basis hiervan zal een budget van € 1,5 miljoen per jaar beschikbaar moeten zijn voor organisatiecapaciteit (periode 2020-2040). In de Perspectiefnota was al rekening gehouden met een bedrag aan plankosten voor 2022 en 2023 van € 1,0 miljoen. In de begroting 2022 is ingaande 2024 een bedrag van € 500.000 ten laste van de algemene middelen opgenomen voor structurele plancapaciteit. Gelet op het feit dat een definitieve onderbouwing nog niet mogelijk is, is rekening gehouden met een risicobedrag voor 2022-2023 van een € 0,5 miljoen en voor 2024-2026 met een bedrag van € 1 miljoen, en met een kans van 70%.

4

5

€ 3.500.000

20

4,8%

Nieuw

Beheerskosten Arnhem Centraal

begrotingsrisico:

Naar aanleiding van de stand van het onderzoek dat wordt uitgevoerd naar alle lekkages op AC is het aannemelijker dat er verregaande herstelmaatregelen noodzakelijk zijn. Het 'slechts' treffen van beheer(s)maatregelen is niet afdoende en kan op de lange termijn naar verwachting ook teveel schade toebrengen aan de levensduur en kwaliteit van het beton. Daarnaast lijken veel herstelmaatregelen noodzakelijk te zijn in het gebied wat wordt toegerekend aan de openbare ruimte en daarmee ook onder de verantwoordelijkheid van de gemeente ondanks dat ProRail en NS Stations ook nadrukkelijk partij zijn in het verhelpen van de lekkages.

3

5

€ 3.000.000

15

2,7%

Gewijzigd (+)

Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering

begrotingsrisico:

Op 16 december 2020 is het facetbestemmingsplan woningsplitsing en verkamering onherroepelijk geworden. Dit bestemmingsplan beperkt de bouw- en gebruiksmogelijkheden van eigenaren. Hierdoor bestaat er een risico op planschadeclaims van eigenaren en andere rechthebbenden. Het verzoek om planschade kan tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan worden ingediend (tot eind 2025). Het risico op planschadeclaims is aan de orde voor het gebied (Spijkerkwartier e.o) waarvoor per juli 2019 een Voorbereidingsbesluit gold. Omdat voor de rest van de stad geldt dat het college tijdig kenbaar maakte dat een facetbestemmingsplan in voorbereiding was, konden eigenaren anticiperen op het nieuwe beleid, en is het risico voor het grootste deel van de stad gemitigeerd.

3

5

€ 2.700.000

15

2,5%

Ongewijzigd

Deze pagina is gebouwd op 12/14/2021 14:22:44 met de export van 12/14/2021 14:06:37