Robuustheid van de begroting
De onderstaande tabel geeft op hoofdlijnen inzicht in de financiële weerbaarheid van de Arnhemse begroting. In de paragraaf Risicomanagement en weerstandsvermogen wordt dit uitgebreid toegelicht. De verrekeningen met de algemene reserve zoals die in de overzichten hiervoor staan, zijn hierin verwerkt.
De weerstandscapaciteit bedraagt in 2022 € 69,1 miljoen. Dat betekent dat er € 69,1 miljoen beschikbaar kan worden gemaakt om financiële tegenvallers op te vangen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de algemene reserve. Het vermogen dat nodig is om alle gemeentebrede risico's met een zekerheid van 90 procent op te vangen bedraagt in 2022 € 50,5 miljoen, de benodigde weerstandscapaciteit. De buffers zijn daarmee € 18,6 miljoen hoger dan de opgetelde risico's, waarmee de weerstandsfactor in 2022 uitkomt op 1,4. Dit ligt 0,4 boven het minimaal vastgestelde niveau. Vanaf 2022 neemt de weerbaarheid van de begroting jaarlijks toe tot een weerstandsfactor van 1,5 in 2025. Hiermee is de Arnhemse begroting robuust genoeg om tegenvallers op te vangen.
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | JV 2020 | Prognose 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | ||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Benodigde weerstandscapaciteit | 58.519 | 50.539 | 50.539 | 47.552 | 47.552 | 47.552 | |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 60.576 | 76.718 | 69.148 | 66.864 | 70.728 | 72.613 | |
Benodigde versus beschikbare ruimte irt aanzuivering | 2.057 | 26.179 | 18.609 | 19.312 | 23.176 | 25.061 | |
Verschil (> factor 1,4) | -21.351 | 5.964 | -1.606 | 291 | 4.155 | 6.040 | |
Weerstandsfactor | 1,0 | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,5 |
Een belangrijk doel naast een robuuste begroting en daarmee buffers om risico's op te vangen is een robuustere financiële positie. Hiervoor wordt gespaard in de bestemmingsreserve solvabiliteit. Doel is om deze reserve groot genoeg te laten zijn om in 20 jaar de voor investeringen aangegane leningen te kunnen aflossen. Daarmee worden toekomstige generaties niet opgezadeld met een forse schuldenlast. De ontwikkeling van deze bestemmingsreserve staat in de tabel hieronder.
Bestemmingsreserve solvabiliteit | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Stand per 1-1 | 16.100 | 20.446 | 26.556 | 30.250 | |
Toevoeging aan reserve o.b.v. MIP Begroting 2021 | 7.047 | 6.110 | 3.693 | 2.941 | |
Inzetten t.b.v. financieel beeld | -2.700 | ||||
Stand per 31-12 | 20.446 | 26.556 | 30.250 | 33.191 |
In 2022 wordt de groei van de reserve geremd door de eerder met de raad afgesproken inzet van een deel van deze middelen. Toch groeit de reserve door tot een stand van € 33,2 miljoen in 2025 waarmee de schulden eerder afgelost kunnen worden en de robuustheid van de financiële positie verbetert.
Het brede beeld van de financiële positie wordt beschreven in de paragraaf Risicomanagement en weerstandsvermogen. Dit wordt verder toegelicht met financiële kengetallen en de duiding daarvan. De financiële positie wordt beïnvloed door verschillende ontwikkelingen. Zoals bij alle gemeenten is de afhankelijkheid van de inkomsten van het Rijk groot. De schommelingen hierin zorgen voor een kwetsbaarheid van de financiële positie. De komende herijking van het gemeentefonds laat dit goed zien, waarbij het laatste beeld voor Arnhem dan weer gunstig is.
Ondanks de coronacrisis staat Arnhem er goed voor. Er wordt de komende jaren verder geïnvesteerd in het versterken van de stad met de Arnhemse Herstelagenda coronacrisis en ook wordt de financiële positie de komende jaren verder verstevigd. Wel blijft het belangrijk om de kerngegevens te blijven monitoren en vooral te sturen op de trends voor de langere termijn die we daarin zien.