Jaarlijkse bijstellingen
Voor elke begroting wordt een actualisatie gemaakt van de prijs- en volumeontwikkelingen, de belasting- en legesopbrengsten, het gemeentelijk investeringsplan en de raming van de BR Solvabiliteit. In totaal leidt dit, zoals zichtbaar in de volgende tabel, tot een nadeel in het algemeen beeld:
Jaarlijkse bijstellingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||
Prijs- en volumeontwikkeling | -12.400 | -12.400 | -12.400 | -12.400 |
Ontwikkeling belastingen en legesopbrengsten | 115 | 105 | 93 | 175 |
Ontwikkelingen Meerjareninvesteringsplanning | 935 | 990 | 1.674 | 501 |
Toevoeging BR Solvabiliteit | -1.886 | -2.009 | -1.246 | 453 |
Totaal jaarlijkse bijstellingen | -13.236 | -13.314 | -11.880 | -11.271 |
Prijs- en volumeontwikkeling
In de Perspectiefnota is de prijs- en volumeontwikkeling toegelicht. In de Begroting 2022 is deze niet bijgesteld. Wel is deze bijstelling nu over de programma's verdeeld.
Ontwikkeling belastingen en legesopbrengsten
Hierna is in hoofdlijnen de ontwikkeling in belasting- en legesopbrengsten opgenomen.
Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.
Onroerend zaak belasting (OZB)
Met ingang van waardepeildatum 1 januari 2021 (aanslag 2022) wordt de WOZ-waarde gebaseerd op het aantal vierkante meters (oppervlakte), in plaats van op het aantal kubieke meters (inhoud). Deze wettelijk verplichte wijziging van methodiek heeft een beperkte invloed op de herwaarderingcijfers. Aangezien de coalitieafspraak is dat de inkomsten uit OZB niet stijgen (behoudens areaalontwikkeling) worden de tarieven aangepast op basis van de herwaarderingscijfers en heeft de gewijzigde waarderingsmethodiek geen effect op de totale OZB-opbrengsten 2022.
Op basis van de groei van het aantal inwoners (areaalontwikkeling) kan een stijging van de belastinginkomsten worden verwacht van € 115.000.
Afvalstoffenheffing
De keuze voor het instrument diftar, waarbij inwoners door middel van een prijsprikkel werden gestimuleerd om minder afval aan te bieden, is per 1 juni 2021 gestopt. Huishoudens betalen sindsdien weer een vast tarief voor afvalverwerking, waarbij de hoogte van dit tarief voor eenpersoonshuishoudens lager ligt dan voor meerpersoonshuishoudens.
De structurele effecten in de opbrengsten en kosten als gevolg van de per juni 2021 gewijzigde systematiek van afvalinzameling en tariefstelling zijn conform coalitieakkoord doorberekend in de afvalstoffenheffing. Zowel de begrote kosten als de begrote opbrengsten zijn hierdoor in 2022 hoger dan in 2021. De kostendekkendheid van 84% is gelijk aan die van 2021. Dit geldt voor zowel de periode dat diftar van kracht was (januari tot en met mei 2021), als voor de periode van juni tot en met december 2021 waarin al een vast tarief per huishouden gold.
Reinigingsrecht
Op dit moment maken 80 bedrijven in de binnenstad gebruik van reinigingsrecht. Voor 2022 gaan we ervan uit dat dit aantal gebruikers stabiel blijft. Door het openstellen van de ondergrondse containers, ook in de binnenstad, is de verwachting dat er niet meer bedrijven gebruik zullen gaan maken van reinigingsrecht. Er zijn echter ook geen signalen op basis waarvan een afname zou moeten worden verwacht. De kostentoerekening naar reinigingsrecht is aangepast op de verwachte gebruikersaantallen.
Voor 2022 wordt voorgesteld om de huidige twee staffels: 1 tot 5 en 6 tot 10 zakken per week te handhaven. De tarieven handhaven we op het niveau van 2021, deze zijn kostendekkend en marktconform.
Rioolheffing
De bijstelling van de rioolheffing is hierboven in de paragraaf Wonen in een duurzamer Arnhem onder het kopje Kostendekkendheid rioolheffing beschreven.
Leges
In het coalitieakkoord 2018-2022 is opgenomen dat de parkeertarieven en legestarieven niet stijgen. Voor de legestarieven 2021 is van deze afspraak afgeweken. De stijging in kosten die het Rijk ons berekent is doorberekend in de legestarieven en enkele legestarieven zijn meer in lijn gebracht met tarieven elders in de regio. Ook voor de legestarieven 2022 geldt dat, indien van toepassing, de stijging van rijksleges wordt doorberekend in het tarief.
Ontwikkelingen Meerjareninvesteringsplanning (MIP)
In de Perspectiefnota 2021-2025 is een voordeel vanuit het MIP getoond als gevolg van de temporisering van diverse investeringen. In deze begroting worden een aantal nieuwe investeringen toegevoegd waaronder de investeringen in de ventilatie van schoolgebouwen in de paragraaf Investeringen wordt het totale MIP toegelicht.
Toevoeging BR Solvabiliteit
Ten opzichte van de Begroting 2021 wordt in de Begroting 2022 over de jaren € 4,7 miljoen extra toegevoegd aan de BR Solvabiliteit. Dit komt doordat in deze begroting diverse investeringen worden gedaan met een lange afschrijvingstermijn, zoals onderwijshuisvesting. Wanneer een investering namelijk een afschrijvingstermijn van meer dan 20 jaar heeft, moet er extra worden toegevoegd aan de BR Solvabiliteit alsof deze investering in 20 jaar afgeschreven zou worden. Als gevolg hiervan groeit de BR Solvabiliteit in deze begroting door naar € 32,2 miljoen.