Hoofdlijnen

Ontwikkelingen in het financieel kader

Reëel en structureel sluitende begroting

In onderstaande tabel is samengevat weergegeven hoe de Begroting 2022 zich ontwikkelt ten opzichte van de vorige begroting. Verder in dit hoofdstuk volgt de toelichting op de wijzigingen die zich na de Perspectiefnota hebben voorgedaan.

Financieel beeld 2022-2025

2022

2023

2024

2025

Bedragen x € 1.000

Uitgangspositie Begroting 2021

0

0

0

0

Gemeentefonds en overige rijksontwikkelingen

28.746

21.424

19.514

20.645

Beleidsontwikkelingen

Meedoen in een socialer Arnhem

-13.682

-4.240

-2.996

-5.515

Wonen in een duurzamer Arnhem

-5.097

-4.137

-4.953

-4.816

Genieten van een nog mooier Arnhem

-650

-435

-435

-335

Open en verantwoord besturen

-2.407

-807

-33

-1.694

Impact corona

Jaarlijkse bijstellingen

-13.236

-13.314

-11.880

-11.271

Toevoeging (-) of onttrekking (+) aan de algemene reserve cf Begroting 2022

6.325

1.508

783

2.986

Hieruit blijkt dat deze Begroting 2022 in alle jaren leidt tot een onttrekking aan de algemene reserve. Ten opzichte van de Begroting 2021 wordt vanaf 2025 per saldo structureel € 3,1 miljoen minder aan de algemene reserve toegevoegd. Als gevolg van besluitvorming uit eerdere jaren zijn echter reeds meerjarige onttrekkingen en dotaties aan de algemene reserve begroot. Na verwerking van de hierboven gepresenteerde wijzigingen voegen we vanaf 2025 nog jaarlijks structureel € 1,9 miljoen toe aan de algemene reserve. In de onderstaande tabel zijn de totale toevoegingen en onttrekkingen aan de algemene reserve na verwerking van het meerjarenbeeld opgenomen. Hierin zitten dus ook de toevoegingen en onttrekkingen die in eerdere begrotingen zijn vastgesteld.

Mutatie algemene reserve inclusief Begroting 2022

2022

2023

2024

2025

Bedragen x € 1.000

Onttrekking

22.239

16.324

14.642

15.739

Toevoeging

14.419

14.039

18.506

17.724

In de paragraaf Risicomanagement en weerstandsvermogen is te lezen dat de weerstandsfactor oploopt tot 1,5. De coronacrisis heeft, zeker op de middellange termijn, wel een aanzienlijke invloed op de begroting. Dankzij het ruimhartige compensatiebeleid van het Rijk en het spoedige economische herstel, herstelt de weerbaarheid van de Arnhemse begroting zich ten opzichte van vorig jaar. De groei van de bestemmingsreserve solvabiliteit zorgt daarnaast voor een nog robuustere financiële positie.

Naast een reëel sluitende begroting, moet de begroting ook structureel sluitend zijn. Dit is het geval wanneer de structurele lasten, dus de lasten die langjarig doorlopen, voor 2022 volledig worden gedekt door structurele baten of aannemelijk is gemaakt dat dit structurele evenwicht in latere jaren (uiterlijk 2025) bereikt wordt.
In 2022 is er sprake van een structureel tekort in deze begroting, 2023 is in evenwicht en vanaf 2024 ontstaat er structurele begrotingsruimte in de begroting die oploopt tot 5%. Daarmee is er dus een structureel evenwicht. De begroting 2021 is reëel in evenwicht, omdat de opgenomen bedragen voor de komende jaren volledig, realistisch en haalbaar zijn. De in de begroting opgenomen maatregelen zijn aannemelijk hard of voorzien van dekking uit een bestemmingsreserve.

Deze pagina is gebouwd op 12/14/2021 14:22:44 met de export van 12/14/2021 14:06:37