Advisering
Arnhem heeft de ambitie in besluitvorming meer transparantie te bereiken waar het gaat om de (voorbereiding van) raadsvoorstellen. Vanuit de afdeling Juridische Zaken wordt dit proces ondersteund.
Het specifieke terrein van de burgemeestersbevoegdheden Openbare Orde en Veiligheid heeft in het afgelopen jaar veel prioriteit gevraagd. Dit zal gelet op de conclusies in het onderzoek van de Rekenkamer van 19 juni 2021 "De wet van de stimulerende achterstand" de komende jaren nog meer het geval zijn. De gemeente Arnhem zal verder deelnemen aan het Experiment gesloten coffeeshopketen (wietexperiment). Daarbij is recentelijk het project BOTOC (Breed Offensief Tegen Ondermijnende Criminaliteit) van start gegaan. Naast de normale werkzaamheden voor de Afdeling Veiligheid, neemt Juridische Zaken in beide projecten intensief deel.
Ook dit jaar zal weer veel aandacht blijven gaan naar de invoering van de nieuwe Omgevingswet, die wederom is vertraagd. Ook hier wordt door Juridische Zaken intensief samengewerkt met beleidsafdelingen en in dit geval ook ICT. De verwachting is verder dat dit jaar de energietransitie, het hybride werken en ondersteuning van wijkinitiatieven ook de nodige aandacht zullen vragen van Juridische Zaken.
Juridische procedures
De afdeling Juridische Zaken hecht vanzelfsprekend aan de grondbeginselen van de rechtsstaat. Daarom werd ook al vóór de Toeslagenaffaire bij advisering in concrete zaken en afwikkeling van procedures niet alleen gekeken naar de rechtmatigheid van de beslissingen, maar ook naar mogelijke concrete maatwerkoplossingen. De medewerkers die bezwaren en klachten afhandelen hebben op dit moment extra aandacht voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire.
Het afgelopen jaar hebben de medewerkers van Juridische Zaken zich verdiept in de wijze waarop in juridische stukken meer inclusief kan worden gecommuniceerd. Ter ondersteuning van dit proces heeft een groot deel van de afdeling Juridische Zaken in het kader van Direct Duidelijk trainingen op dit gebied gevolgd. Behalve dat individuele medewerkers kennis in deze sessies hebben opgedaan, wordt er de komende tijd gewerkt aan een verdere verbeterslag van stukken van de afdeling. Dit proces zal de komende jaren blijvende aandacht krijgen.
Control
De afdeling Juridische Zaken hecht aan transparantie zodat de burger op de hoogte kan zijn van zijn rechten en plichten. Al jaren kunnen burgers via www.overheid.nl bijvoorbeeld de lokale regelgeving van de gemeente Arnhem en zijn mandaten vinden. Met de inwerkingtreding van de Wet electronische publicaties op 1 juli 2021 is er nog betere ontsluiting van informatie voor de burger mogelijk. Zo moeten bijvoorbeeld ook kennisgevingen van vergunningen worden gepubliceerd. Burgers die in het bezit zijn van een account "Berichten over uw buurt" krijgen deze meldingen automatisch in hun mailbox. Juridische Zaken is opdrachtgever en neemt deel aan projectteam samen met projectleden uit Vergunning & Handhaving, Strategie Beleid en Regie. Zij leiden de invoering van deze wet in goede banen, voorzien medewerkers van informatie en bekijken waar processen nog verder kunnen worden verbeterd.
Ook openheid van informatie voor de burger is van belang. Juridische Zaken adviseert al jaren lang medewerkers die verzoeken in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur behandelen en gaat daar in het nieuwe jaar ook mee door. Door te participeren in het kernteam Open Data van de gemeente Arnhem is ook vanuit Juridische Zaken prioriteit gegeven aan het beschikbaar stellen van Wob-verzoeken, besluiten en bijlagen als Open Data. Open data zijn gegevens en informatie van de gemeente die voor iedereen beschikbaar en toegankelijk zijn gemaakt in een digitaal formaat. Deze werkwijze past bij een transparante, betrouwbare en goed controleerbare overheid. Halverwege 2021 hebben medewerkers van Juridische Zaken tevens de taak gekregen om als Wob-coördinator de behandelaar in het Wob-proces te ondersteunen. En vanzelfsprekend worden de ontwikkelingen ten aanzien van de Wet open overheid nauwgezet vanuit Juridische Zaken gevolgd.