Afdeling informatie werkt vanuit een meerjarige visie en strategie aan drie thema’s: informatiegestuurde organisatie, uitbreiding digitale dienstverlening & zaakgericht werken en modernisering van de werkplek. Dit alles vanuit een robuuste basis, met bijzondere aandacht en continue ontwikkeling op het gebied van informatieveiligheid, privacy en aantoonbaarheid.
Uitbreiding digitale dienstverlening
De gemeentelijke informatievoorziening, een belangrijke basis voor de dienstverlening, wordt blijvend gemonitord en bijgesteld met het oog op continuïteit, kwaliteitsverbetering én meer doelmatigheid. Dit omvat onder andere:
- We werken aan optimale dienstverlening met effectieve processen en informatiestromen.
- Informatiehuishouding met betrekking tot het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hiermee sorteren we ook voor op de beoogde ondernemers-dienstverlening binnen het Programma Vitale Economie onder de noemer 'van bedrijven weten'.
- Sturing op de kwaliteit van archivering en duurzame bewaring om de preservering en toegankelijkheid van de analoge en digitale informatie te waarborgen.
- Afdeling Informatie werkt samen met ICT De Connectie aan de versterking van de regionale informatievoorziening. Vanuit een regionale harmonisatieagenda op het niveau van de procesondersteunende applicaties wordt de kwaliteit versterkt en de kwetsbaarheid op beheer verminderd. Hiertoe zal de informatiestrategie ook op regionaal niveau vormkrijgen en de samenwerking versterken.
- Als één van de eerste applicaties is de applicatie die onze dienstverlening door middel van het zaakgericht ondersteunt aan de beurt. De landelijke ontwikkeling ‘Common Ground’ krijgt een prominente plek in de aanbesteding hiervan, als eerste stap in een grote transitie die in de komende jaren verder vorm zal krijgen. De impact van deze vervanging op de organisatie zal groot zijn.
Informatiegestuurde organisatie
Informatiegestuurd werken versterken we dit jaar weer verder, onder de noemer "Informatiegestuurd Arnhem". We zetten verder in op een monitor per beleidsprogramma, op basis van indicatoren. Hiermee zorgen we dat de programma’s de sturing op de doelen met meer feitelijke basis kunnen vormgeven. Het coronadashboard, de rapportage Nemia en de bestuursrapportages Zorg Dichterbij en Doorbraak naar Werk zijn hiervan reeds voorbeelden. In een stapsgewijs proces pakken we dit de komende jaren verder op. De uitvoering ervan sluit aan op de motie 'Voortaan wel meetbare doelen' 20M277.
Verder focussen wij aankomend jaar op:
- het verder vormgeven van het Arnhems dataplatform, de ‘centrale waarheid’ en gegevensbasis voor de monitoren;
- het verder bouwen aan analyseteams waar multidisciplinaire teams werken aan analyse en ontwikkeling van de monitoren;
- meer open data.
Modernisering werkplek
- Corona heeft de ontwikkeling van online werken in een stroomversnelling gebracht. De ondersteuning van het online samenwerken krijgt steeds verder vorm.
- Het nieuwe sociale intranet wordt een nieuwe online ontmoetingsplek die het kennisdelen en ontmoeten zal vergemakkelijken.
- Door genoemde ontwikkelingen zal het gebruik van het stadskantoor en het stadhuis in de toekomst anders zijn dan voorheen. Hybride werken in de vergaderruimtes zal verdere investeringen vragen en de facilitering van de thuiswerkplek zal verdere aandacht vragen.
Informatieveiligheid, privacy & auditing
De gemeente heeft steeds meer gegevens. Enerzijds gaat het hier om persoonsgegevens. Inwoners mogen erop vertrouwen dat hun privacy bij ons geborgd is: we gaan goed om met gegevens en vragen alleen wat nodig is. Anderzijds hebben we veel informatiestromen die belangrijk zijn voor de continuïteit van onze bedrijfsvoering en dus veilig moeten zijn. De veranderende wetgeving zorgt ook voor aanpassingen in ons informatiebeleid. Met auditing wordt aantoonbaar gemaakt dat de gemeente hierop in control is. De in 2021 uitgevoerde nulmeting op het gebied van bewustzijn bij medewerkers zal leiden tot acties die medewerkers beter in staat stellen goed met de gegevens van de inwoners en organisatie om te gaan.